Demolition Man, film fra 1993, Regi: Marco Drambilla

Action, Sci-Fi | Amerikansk | Spilletid: 110 minutter | Aldersgrense: 15 år
Handling: I år 2032 våkner den erkekriminelle Simon Phoenix etter å ha vært nedfrosset i 35 år i CryoFengsel. Han befinner seg i et fredelig Los Angeles uten kriminalitet, klart til å angripes. Ute av stand til å håndtere Phoenixs brutale 1990-talls stil, trenger lederne en gammeldags purk for å bekjempe gammeldags kriminalitet. De gjenoppliver sersjant John Spartan, som urettferd... Les hele

Karakter

(4,1 av 6 | 6,8 av 10 | 30 stemmer)

3845 plass av 9959 på filmlisten (61,4%). Gå til listen

Nøkkelord

Datamaskin |Fremtid |

Regi

Filmcrew & annet

06.04 sier V-19: Kommentar på Henoch sin omtale 'En skuffende film!': hvordan kan man gi denne 1 av 6 - om man en gang likte den? Hadde forstått det om du ikke likte den fra start av. Her er de tingene som er helt fantastisk med filmen i dag selv om du ikke liker enkle ting med den. Skuespillet til Sandra Bullock er veldig bra. Hun er en av de jeg normalt sett ikke liker på skjermen. I denne så passer hun så sinnsykt perfekt. Wesley Snipes spiller helt enestående bra. Hadde faktisk glemt hvor bra den mannen er til å spille. Samenlignet med nåtidenes action stjerner så er han i en liga av seg selv. Han er badass, han er drit kul i kampsport og han spiller med flere lag. Du føler nesten han både mestrer komikken og action delen helt perfekt i denne filmen. Sarkasmen og tidspolitikken i filmen har aldri truffet bedre i noen film. Den verden vi lever i nå vises jo nesten helt perfekt i filmen. Man skal ikke heve seg over andre. Man har sensur fra folket i dag. Før var det er slags medietilsyn men i dag er det folket selv som bestemmer. I DM så merker man at det er folket selv som ønsker de reglene som er satt og det plasserer filmen perfekt. Alle tingene de hadde rett med fremtiden i DM er også helt enestående. De treffer faktisk bedre en de fleste sci fi filmer laget tidligere. Sex - dette sjokkerte meg at de faktisk er så nært virkeligheten i dag. Jeg anbefaler denne på det sterkeste. 80 tallets klassiske action scener er også helt superb i filmen. FIlmens største svakhet ligger i undergrunden som presenteres i filmen og standup komikeren som har fått så stor rolle. Han passer regelrett ikke inn. Og slutten på filmen. Jeg tror filmen hadde tjent på å ikke ha en sånn generisk action scene som finale.
24.02.2010 sier Andreas Strømmen: Det som er litt.. skurrende med denne filmen, er at når Simon Phoenix kommer seg løs fra fengselet, så skjønner han lett hvordan man kan cracke de nymorderne datamaskinene.. o.0

(4,1 av 6 / 6,8 av 10 - 30 stemmer)

Sist oppdatert: 2015-10-26
  • Demolition Man