Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker coockies for å logge inn og innhente samtykke.

Vi bruker tredjeparts Cookies for:
- Høre podcast med Spotify
- Streamingwidget til Justwatch for å vise om hvilke streamingplatformer en film er tilgjengelig på.


|
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Sauls sønn (Saul fia), film fra 2015, Regi: László Nemes

Drama, Thriller, Krig | Ungarsk | Spilletid: 107 minutter
   

Andre titler

Sauls søn [Dansk], Son of Saul [Engelsk], son-of-saul [Engelsk]

Nøkkelord

1940-tallet |2 verdenskrig |Konsentrasjonsleir |Krig |

Handling:

I oktober 1944 er Saul Ausländer medlem av Sonderkommando, en gruppe jødiske fanger som tvinges til å hjelpe nazistene under massehenrettelsene i Auschwitz-Birkenau. En dag finner han en død ung gutt som han hevder er sin egen sønn. Mens hans medfanger planlegger å gjøre opprør og flykte, gjør Saul det næ... Les hele

Karakter

Filmfrontrating: (5,3 av 6 | 8,9 av 10 | 58 stemmer)
Kritikere: (5,4 av 6 | 9 av 10 | )
Brukere: (5 av 6 | 8,3 av 10 | )

107 plass av 10756 på filmlisten (99,01%). Gå til listen

    Sist oppdatert: 2016-06-23
  • Sauls sønn
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • FilmMagasinet
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Gudbrandsdølen Dagningen
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Cinemazone
  • Cine.no
  • Filmmagasinet Ekko
  • Washington Post
  • Entertainment Weekly
  • Los Angeles Times
  • Wall Street Journal
  • The Guardian
  • Soundvenue.com
  • Time
  • Cinemaonline.dk
  • Variety
  • RogerEbert.com
  • Side2
  • Aftenbladet.no
  • Filmfront
  • Berlingske.dk
  • B.T. (Danmark)
  • Filmz.dk
  • Filmpuls.dk
  • Krsby.no
  • The Hollywood Reporter
  • The Telegraph
  • The New York Times
  • Filmsnakk.no
  • New York Post
  • Captain Charismas Filmblogg
  • slantmagazine.com
  • Tips om manglende kritikk:

    Anmeldelselink Karakter Skala
    | |

Omtaler / Anmeldelser

Premieredatoer i Norge

19-02-2016 Kinopremiere

Trailere | Filmklipp | Korte filmer

  Trailer - 28.11.2015

Priser

1 Oscar vunnet Vis priser
  • 2016 Oscar Beste fremmedspråklige film (vunnet)

Regi

Medvirkende

Filmcrew & annet

Diskusjon

14.03.2016 sier Takeshifjes: Jepp! Det er jo derfor derfor det er befriende å se noe annet etter en lang rekke med Hollywood-filmen. Man føler seg ikke undervurdert som seer.
07.03.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Absolutt modig gjort av regissøren ja, det er jo mye av dette som er med på å "gjøre" denne filmen, at den blir så særegen, og det står det respekt av. Dette er jo som du er inne på virkelig også med på å sette seeren i en litt annen posisjon ja, som å lete mer og engasjere seg mer i hovedpersonen, i stedet for å få ting overtydelig malt opp for seg med eksempelvis tydelige følelsesutbrudd og reaksjoner.
Når jeg tenker på Saul så ser jeg også hva for noe forferdelig han var blitt til, et "menneske" som ikke lenger er nettopp slik et menneske skal være! Det blir jo videre slik klart at om man hadde skildret ham som et mer tradisjonelt offer på film, ja så hadde han heller kanskje ikke blitt husket så godt og sittet i lenge etter....
06.03.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Ja, det blir jo til syvende og sist subjektivt, men jeg kan jo forklare litt om hvorfor dette funket for meg :)
Jeg syntes det å unngå scener hvor Saul bryter sammen, eller gi mer gjennomgående forklaringer på hva som motiverer ham var et modig grep fra filmskaperens side. Etter min mening er det noe som sensititiviserer seeren i den forstand at en må lete og være svært oppmerksom på ørsmå endringer i skuespillerens mimikk. Dette er med på å bygge opp en klaustrofobisk spenning som gjør at de "emosjonelle" episodene (som når han er alene med barnet) blir, i mangel på et godt norsk ord, mye mer "haunting". Det er også med på å bygge opp til det enigmatiske klimakset i filmens siste minutt.
Samtidig syntes jeg at det var passende (eller verdig om du vil) at denne distansen gjør at filmen til tider kan oppleves som litt kald og utdragende, nettopp fordi dette speiler og kommenterer innholdet i filmen. Man blir selv utmattet av de meningsløse grusomhetene og jeg gledet meg nesten til Saul skulle møte sin uunngåelige skjebne slik at jeg kunne få fred. Det fikk meg blant annet til å tenke på hvordan slik misbruk produserer mennesker som bare er levende gjenferd og hule skall, som igjen gjør det lettere for overgipere å videre dehumanisere sine ofre.
For min egen del tror jeg at regissørens valg gjorde filmen mindre umiddelbart emosjonelt voldsom, men også at jeg satt igjen med mer etter at den var ferdig.
02.03.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Er veldig enig i at fokuset på ham viser på en og samme gang hvor fokusert han er på å ikke "ta inn" omgivelsene, m.m. Ironisk nok blir det likevel litt kaldt og stivt, om du skjønner? Tror jeg hadde følt det mye sterkere om han f.eks hadde brutt sammen, om så bare i en bitte liten scene liksom... men det blir kanskje bare litt subjektivt... :)
29.02.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': En god anmeldelse av en veldig vond film! Er forsåvidt enig i at at det er vanskelig å trenge helt inn i følelsene/drivkraften til Saul, men dette er også et grep som gjør at filmen lever videre etter at en har forlatt kinosalen. Samtidig syntes jeg det var noe verdig i denne måten å portrettere en lidende på, hvor kampen for verdighet og menneskelighet også er et overordnet tema på filmen som hele.
Kameraet som visker ut Sauls forferdelige omgivelser gir også et umiddelbart innblikk i hans psyke. Det sier noe om at det er grenser for hvor mye grusomhet et menneske kan forholde seg til og hvilke deler av seg selv en må skru av for å overleve i en slik dødens fabrikk.
Jeg tror også den vil bli stående som en av de sterkeste Holocaust-gjengivelsene som er gjort. En viktig film.
Gjennomsnittskarakter:
(5,3 av 6 / 8,9 av 10 - 58 stemmer)

Kritikker i media

Sist oppdatert: 2016-06-23
  • Sauls sønn
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • FilmMagasinet
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Gudbrandsdølen Dagningen
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Cinemazone
  • Cine.no
  • Filmmagasinet Ekko
  • Washington Post
  • Entertainment Weekly
  • Los Angeles Times
  • Wall Street Journal
  • The Guardian
  • Soundvenue.com
  • Time
  • Cinemaonline.dk
  • Variety
  • RogerEbert.com
  • Side2
  • Aftenbladet.no
  • Filmfront
  • Berlingske.dk
  • B.T. (Danmark)
  • Filmz.dk
  • Filmpuls.dk
  • Krsby.no
  • The Hollywood Reporter
  • The Telegraph
  • The New York Times
  • Filmsnakk.no
  • New York Post
  • Captain Charismas Filmblogg
  • slantmagazine.com

Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karkater Skala
| |

Land

Ungarn

Språk

Tysk, Ungarsk, Polsk, Yiddish

Profilerte anmeldelser

 

«The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk