Mumien (The Mummy), film fra 1999, Regi: Stephen Sommers

Action, Eventyr | Amerikansk | Spilletid: 124 minutter | Aldersgrense: 15 år
Handling: Denne nonstop actionfilmen, som kombinerer fengende eventyr med spenningen fra Universals originale skrekklassiker fra 1932, har Brendan Fraser i hovedrollen, forbløffende spesialeffekter og skuespillerprestasjoner i toppklasse. Dette er historien om en gruppe mennesker som leter etter en savnet skatt langt inne i den egyptiske ørkenen, som klarer å vekke til live en 300... Les hele

Karakter

(4,3 av 6 | 7,2 av 10 | 30 stemmer)

2620 plass av 9271 på filmlisten (71,75%). Gå til listen

25-06-1999 Kinopremiere

Nøkkelord

Nyinnspilling |

Relaterte filmer | Mummy

The Mummy [2017] | Mumien: Dragekeiserens grav (The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor) [2008] | Mumien Vender Tilbake (The Mummy Returns) [2001] | The Mummy [1932] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2000 Oscar Beste lyd (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

26.08.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Åh, jeg så denne så sinnssykt mange ganger da den var ny. Ikke på kino, for det var jeg for liten til, men jeg fikk søstera mi til å kjøpe den på VHS da den kom. Husker jeg dro med meg bortimot alle i klassen min hjem etter tur for å se den :p Aaah, minner... Uansett så har jeg faktisk ikke sett den siden den gang, men til gjengjeld så jeg den såpass mange ganger at jeg for så vidt kan si meg enig i en del av betraktningene dine, sånn som det at den faktisk er oppriktig morsom til tider. Husker fortsatt veldig godt den scena der Beni bør Rick om å ikke drepe ham, "think of my children!" Og når Rick utbryter at han har jo ikke barn, svarer Beni at kanskje han kan få det en dag. Haha, priceless!
Men ja. Denne bør jeg se igjen for mimringas skyld. Blir spennende å se hvor annerledes den ser ut i dag for meg.

(4,3 av 6 / 7,2 av 10 - 30 stemmer)

Sist oppdatert: 2015-10-26
  • Mumien