Prinsesse Mononoke (Princess Mononoke), film fra 1997, Regi: Hayao Miyazaki

Princess Mononoke [Engelsk]

Nøkkelord

Anime |Fabel |Filosofi |Klassiker |Studio Ghibli |

Handling:

Et villsvin, besatt av en demon, truer Emishi-folket. Deres prins, Ashitaka, er modig og tar opp kampen for å redde sitt folk. Dette koster ham dyrt da han blir berørt av villsvindemonen som gir ham en forbannelse som sprer seg ut i kroppen. Ashitaka må nå ut på vandring for å finne en kur mot denne forbannelsen før den vil ... Les hele

Karakter

Filmfrontrating: (5,3 av 6 | 8,8 av 10 | 41 stemmer)
Kritikere: (5,5 av 6 | 9,1 av 10 | )
Brukere: (5 av 6 | 8,3 av 10 | )
Filmdatabaser: (5,3 av 6 | 8,8 av 10 | )

146 plass av 10544 på filmlisten (98,62%). Gå til listen

• IMDB (8,4)
  • Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karakter Skala
    | |

Se om film er på streaming:

Powered by JustWatch

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

26.03.2014 sier Pål Frostad: Takk for tilbakemelding på anmeldelsen, jeg skal tenke mer gjennom ting når jeg anmelder senere. Meningen med samuraitiden var å si at det var samme tid som i De syv samuraiene, da de bruker de samme våpnene, men dette kom kanskje ikke godt nok frem i det jeg skrev. Når det gjelder musikken så har jeg ikke fått med meg at det var samme mann som lagde musikken til alle filmene, men nå vet jeg det ;). Da jeg påpekte at folk dør her, så snakket jeg generelt om animasjonsfilm.
26.03.2014 sier Ole Marius Repstad: Det er kanskje litt misvisende å kalle tidsperioden for "samuraitiden" når samuraiene kan spores tusen år tilbake i tid?

Men hvordan har du ikke greid å nevne Joe Hisaishi ved navn i anmeldelsene hittil? Mannens musikk matcher jo alltid filmene til Miyazaki 100%.

Ang. det at man ikke ofte ser karakterer dør i animerte filmer, eller anime generelt, trenger du ikke å lete lenge for å finne brutale saker.

Er for øvrig veldig enig i anmeldelsen, en av Miyazakis beste.
27.05.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Dette er en av mine definitive yndlingsfilmer, og jeg syns faktisk at den er Miyazakis aller beste. Minner meg om at jeg har veldig lyst til å se den igjen! Er en sånn film jeg trur jeg aldri kommer til å gå lei.
(5,3 av 6 / 8,8 av 10 - 41 stemmer)

Sist oppdatert: 2021-05-01
  • Prinsesse Mononoke