Dancer in the Dark, film fra 2000, Regi: Lars von Trier

Musikal, Drama | Engelsk (Britisk) | Spilletid: 140 minutter | Aldersgrense: 15 år
Handling: Alenemoren Selma (Björk) er en tsjekkisk immigrant som har bosatt seg på den amerikanske landsbygda og tatt seg jobb på en fabrikk. Hverdagen er vanskelig for Selma, som lider av en uhelbredelig øyesykdom. Sønnen hennes har arvet sykdommen, men Selma har ikke røpet noe. I det skjulte sparer hun penger så sønnen kan bli operert og få et fullverdig liv.

Karakter

(4,7 av 6 | 7,9 av 10 | 22 stemmer)

1342 plass av 9813 på filmlisten (86,33%). Gå til listen

Premieredatoer i Norge

08-09-2000 Kinopremiere

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2001 Oscar Beste orginalsang (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

18.07.2010 sier Pål Frostad: Denne filmen hørtes ut som en film jeg bør se. Har hørt gjetord om Björks skuespillerprestasjoner fra før og kunne tenke meg å se nærmere på disse.

(4,7 av 6 / 7,9 av 10 - 22 stemmer)

Sist oppdatert: 2019-09-24

Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karkater Skala
| |

Land

Storbritannia, USA, Frankrike, Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Danmark, Nederland, Island

Språk

Produksjonsselskap

SVT Drama, Arte, France 3 Cinema, Liberator Productions, Pain Unlimited GmbH Filmproduktion, Trust Film Svenska, What Else? B.V., Arte France Cinéma, Zentropa Entertainments, The Icelandic Film Corporation, Film i Väst, Cinematograph A/S, Blind Spot Pictures Oy

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»