Essential Killing, film fra 2010, Regi: Jerzy Skolimowski

| Polsk | Spilletid: 83 minutter
Handling: En krigsfange fra Afghanistan transporteres av den amerikanske armén til en hemmelig fangleir i Europa, når fangebilen plutselig kræsjer. Han løper ut i et snødekket landskap han ikke kjenner, jaget av en armé som offisiellt ikke eksisterer, og med et eneste mål - å overleve for enhver pris.

Karakter

(3,3 av 6 | 5,5 av 10 | 17 stemmer)

6944 plass av 9785 på filmlisten (29,03%). Gå til listen

Nøkkelord

Overlevelse |

Regi

Filmcrew & annet

09.04.2011 sier Tore Andre Øyås: For all del! Hva hadde vel livet vært uten kritikk (positiv som negativ) og friheten til å si hva man mener. :-) Problemet mitt blir bare at jeg føler du føler deg "truffet" fordi du likte filmen og dermed ikke klarer å se dens svakheter.
Hva er det jeg ikke har tenkt (nok) over da? Jeg har vel aldri vært mer sikker i min s(m)ak enn i tilfellet med denne filmen. Jeg har nemlig vanligvis en veldig høy terskel for å kritisere noe konkret med mindre jeg er 100prosent overbevist, noe jeg virkelig er med denne filmen.
'Essential Killing' føler jeg ble et så selvsentrert egosentrisk "darling-prosjekt" fra regissørens side at ingen andre enn ham selv forstår filmen. Da mener jeg han feiler totalt, spesielt med tanke på at han (sansynligvis) har laget filmen for et publikum. Når tilskueren enten sovner i mangel på engasjement, spenning og troverdighet, eller ikke klarer å få etablert sympati og empati med hovedkarakteren, hva skal man da synes om filmen liksom?
09.04.2011 sier Louise28: Tenk (litt) mer før du skriver. Og hvis du har lov til å kritisere en film så har jeg lov til å kritisere deg. Eller?
09.04.2011 sier Tore Andre Øyås: Eh...vanskelig å forstå hva du mener....
1. Jeg har gjort meg opp min egen mening om denne filmen. Er det en dårlig omtale fordet?
2. Gaute Brochmann er hatet over hele landet, noe som sannsynligvis er grunnen til at han ikke skriver for Natt&Dag lenger. Ei heller er han en god person å referere til da han representerer ekstreme holdninger og bevisst er ute etter å provosere, og videre er så langt i fra allmenn oppfattelse av ting som det går an å komme. Har han rett i det han sier fordet?
3. Man må kunne skille mellom saklighet og følelsesmessig uenighet innen film. (Om man liker en film bør man altså likevel klare å se at den har svakheter.) ;)
09.04.2011 sier Louise28: Ja, Andre, det er akkurat det jeg mener. "Norsk film er ikke spesielt bra. Norsk filmkritikk er mye verre." (Gaute Brochmann) - Korrekt. Og jeg sier ikke at andre mener det samme- jeg sier: gjør deg opp din egen mening.
09.04.2011 sier Tore Andre Øyås: Kjære Louise28; jeg legger merke til at du også denne gang tar deg nær av at andre mener noe annet enn deg, greit nok, men ikke særlig saklig. Om du selv likte filmen så greit nok, men dette betyr ikke nødvendigvis at andre mener det samme.

Vær vennlig å les hva de andre norske mediene mente om filmen på denne siden; http://www.filmweb.no/film/article384032.ece
(Terningkastene står litt nede på siden på høyre side.)

Les gjerne igjennom alle anmeldelsene og se at nærmest samtlige har påpekt denne filmens svakheter som meg. SÅ kan vi diskutere videre etterpå.... ;-)
09.04.2011 sier Louise28: Andreas1, du tar feil. Dette er (igjen) en dårlig skrevet anmeldelse fra Andre. Essential Killing er en av de beste film jeg har sett i 2011, og i resten av verden så er (profesionelt) anmeldelser ekstremt bra. Men uansett... gjør deg opp din egen mening!
25.02.2011 sier Andreas Strømmen: Med andre ord; Dette e en film du helst vil la andre slippe å se?
eheheh, kommer ihvertfall ikke til å se denne, etter denne anmeldelsen. :P

(3,3 av 6 / 5,5 av 10 - 17 stemmer)

Sist oppdatert: 2015-01-16
  • Essential Killing