Law Abiding Citizen, film fra 2009, Regi: F. Gary Gray

Kriminal, Drama, Thriller | Amerikansk | Spilletid: 110 minutter

Andre titler

Nådeløs hævn [Dansk]

Handling: Clyde Shelton er en ingeniør som en dag plutselig får livet sitt ødelagt da to innbruddstyver brutalt myrder hans kone og datter foran øynene på ham. Tyvene blir snar tatt av politiet og stilt for retten. Påtalemakten, med statsadvokat Nick Rice (Jamie Foxx) i spissen, gjør en avtale med en av morderne mot at han får en lavere straff. I raseri og vantro begynner Shelton ... Les hele

Karakter

Filmfrontrating: (3,6 av 6 | 5,9 av 10 | 44 stemmer)
Kritikere: (3,1 av 6 | 5,2 av 10 | )
Brukere: (4,6 av 6 | 7,7 av 10 | )

6493 plass av 10540 på filmlisten (38,4%). Gå til listen

• Øslandsposten
  • Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karakter Skala
    | |

Se om film er på streaming:

Powered by JustWatch

Trailere | Filmklipp | Korte filmer

Trailer - 29.10.2009

Regi

Filmcrew & annet

02.03.2010 sier Tore Andre Øyås: Hehe, sant det, smak og behag kan vel egentlig ikke diskuteres, eller eventuelt diskuteres ihjel! Hadde vært særdeles kjedelig om alle var enige eller likte det samme.....
02.03.2010 sier dreamrocker: Hehe, ja utroverdig er det maybe nok men det ser vi heldigvis ofte. Ting som er rare i dag var helt utrolige for bare få år siden. Og at noen som kan ha spessialkunskaper på visse områder kan benytte disse til onde eller fæle ting etter endt tjeneste synes ikke jeg er rart. Synes og at når noen tar helt avgårde som her så er det ikke dermed sagt at alle som føler de får en urett begått mot seg blir massemordere.
Men dette er min mening bare. Smaken er som baken vet du. Godt vi kan være uenige, hehe.....
Kunne her hold på lenge men........ Jeg syntes filmen var meget bra og faktisk til en viss grad troverdig. Herlig å kunne diskutere film ikke sant.
02.03.2010 sier Tore Andre Øyås: Jeg mener da heller ikke at ting skal gjøres etter den tradisjonelle Hollywood-oppskriften, snarere tvert i mot, men det gjør ikke denne filmen nødvendigvis vellykket fordet? Selvfølgelig trengs det minst ti år på å planlegge en såpass stormannsgal plan som det han gjør, men hvorfor denne voldsomme hevnlysten av hat? Fullstendig umenneskelig, urealistisk og lite troverdig dette! Å ta vekk all den utroverdige volden og heller brukt tiden på en troverdig historie ville også gitt den en høy dose mer nerve.... Filmen får deg til å tro at noen rundt ham er med på alt, noe som ikke er tilfellet, derfor mener jeg det er direkte flaut enkelt (og ikke minst for utrolig og dumt) at det var han selv som sto bak.
02.03.2010 sier dreamrocker: Herlig film. Noe for de avanserte. Helt topp, litt unødvendig voldelig i små deler men ellers meget bra. Særlig plottet, det var helt topp, nesten like bra som Inside Man. En herlig film etter mine begreper.
02.03.2010 sier dreamrocker: Serdeles uenig i nesten alt du skriver her. Du har virkelig ikke fått med deg poenget med filmen i det hele tatt. Alt trenger ikke gå etter de faste løypene som vanligvis blir brukt. Ti år på å planlegge noe så utspekkulert som dette er virkelig for de serdeles smarte. Her er det snakk om IQ ser du. Du får lete ett år til etter hans medsammensvorne. Nei her har man en ganske intelektuell film for de som liker litt avansert tenking. Enig i at det var litt unødvendig voldelig en liten stund, men stiller spørsmålet om hvor mye av volden som kunne tas vekk uten å miste nerven i det hele.
En meget god film.
11.02.2010 sier Andreas Strømmen: Denne var BRA, men hadde en del småting som skurret, dermed gjorde det at den ikke fikk den siste karakteren. :]
04.11.2009 sier Andreas Strømmen: Jeg gleder meg SÅ til denne filmen! :D
(3,6 av 6 / 5,9 av 10 - 44 stemmer)

Sist oppdatert: 2015-10-25
  • Law Abiding Citizen