The Hurt Locker, film fra 2008, Regi: Kathryn Bigelow

Action, Drama, Thriller, Krig | Amerikansk | Spilletid: 131 minutter | Aldersgrense: 15 år
Handling: Hvis krig er helvete, hvorfor velger da så mange å slåss? I en tid der armeer ikke lenger består av tvangsutskrevne soldater, men av frivillige, og menn med vitende og vilje kaster seg inn i militær aktivitet, er selve rusen kampen gir den forlokkende attraksjonen. Den er regelrett avhengighetsskapende. The Hurt Locker tegner et intenst bilde av elitesoldater med en a... Les hele

Karakter

(5 av 6 | 8,4 av 10 | 51 stemmer)

333 plass av 8987 på filmlisten (96,31%). Gå til listen

Trailer - 02.05.2009

Omtaler / Anmeldelser

Priser

5 Oscar vunnet 4 andre Oscar-nominasjoner 1 Amanda-nominasjoner Vis priser
  • 2010 Oscar Beste film (vunnet)
  • 2010 Oscar Beste regi (vunnet)
  • 2010 Oscar Beste klipp (vunnet)
  • 2010 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 2010 Oscar Beste lydmixing (vunnet)
  • 2010 Oscar Beste mannlige hovedrolle (nominert)
  • 2010 Oscar Beste foto (nominert)
  • 2010 Oscar Beste filmmusikk (nominert)
  • 2010 Oscar Beste orginalmanus (nominert)
  • 2010 Amanda Beste Utenlandske Spillefilm (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

11.01.2011 sier Tore Andre Øyås: Takk, mulig jeg skal få sett Hurt Locker igjen snart. Bare husker jeg ble så provosert av James at han muligens fargela hele filmen for meg, hehe... På en måte litt tøft at Bigelow NETTOPP setter en slik "anti-helt" i den tradisjonelle helterollen, for slik å skape debatt rundt etablerte syn på den amerikanske heltesoldaten slik vi TROR han er. Likevel mener jeg det ikke nødvendigvis var den beste løsningen å ha en slik hovedrolle. Det er jo ikke akkurat kjekt og kult å tenke på at slike dumdristige mannfolk står i spissen for noen lands sin militære hær egentlig...! Det er vel ikke slike egeoister man vil ha som samarbeidspartnere liksom...
11.01.2011 sier Andreas Strømmen: *Sitert* "Det dumme med karakterene er likevel at vi ikke knyttes til dem så sterkt som det kunne blitt gjort. Når hovedpersonen i tillegg er like ufordragelig og lite sjarmerende som støggen selv, ja så sitter man jo og nesten håper på at han skal dø istedenfor å klare å stoppe bombene! "
- Er til dels enig med deg der, men etter hvert likte jeg faktisk karakteren William James, og hvordan han håndterte ting - på en kald og til dels fryktløs måte.
Filmen var VIRKELIG bra, og skjønner igrunn klart hvorfor den vippet 'Avatar' av pinnen for beste film som gav hele 3 Oscar.
Nyskapende, nytt innhold, og ikke minst utelatelsen av det vanlige "Heltemot med forelskelse".
Den gav jo også en liten tvist i filmen som gav meg som seer litt å tenke på. :]
Bra anmeldelse, forresten :D
01.07.2010 sier dreamrocker: Jepp, typisk amerikansk og typisk Akademiet tør jeg våge å si. Dette er jo ikke første gang at dette skjer, så det får bli en vane for oss vanlige filmelskere. Det at toppfilmen nesten hvert år blir overkjørt på grunn av politikk penger eller andre viktige årsaker får vi bare leve med, men så lenge publikum så tydelig viser hva de mener så....... :-)
30.06.2010 sier Tore Andre Øyås: Takk for det! Jeg synes heller ikke 'Avatar' har en akkurat billig historie, den er jo veldig stor, monumental og viktig, sett i forhold til menneskeheten, forurensing, militærmakt, osv. Men kanskje litt mer klisjéaktig, med den tradisjonelle forelskelsen, the good guys som vinner over the bad guys, osv. Egentlig to helt forskjellige filmer, bare så ekstra irriterende at 'Avatar' da ikke ble sett på som bedre av Akademiet totalt sett! :-)
30.06.2010 sier dreamrocker: Virkelig bra skrevet, helt enig. Tror og du har veldig rett i det med kvinnelig regissør. Er dog ikke enig i at Avatar har en billigere historie. Jeg ville si at det motsatte er tilfellet, men det er maybe litt smak og behag. Veldig bra å sette de to filmene opp mot hverandre.
30.06.2010 sier Pål Frostad: Jeg er veldig enig med deg i at Avatar er en mye bedre film enn Hurt Locker, det føler jeg ikke det er noen som helst tvil om. Jeg skjønner godt frustrasjonen over at Hurt Locker klarte å vippe Avatar av pinnen under Oscars 2010. Jeg heiet innbitt på Avatar som jeg mener er den helt klart beste filmen som har kom ut i fjord, storstilt underholdning. Det er jo også litt vanskelig å skulle sammenligne de to filmene også da de er så vidt forskjellige. Jeg likte også Hurt Locker og synes det også var en god film på sin måte, men underholdningsmessig ligger den milevis bak Avatar.

(5 av 6 / 8,4 av 10 - 51 stemmer)

• Filmguiden
  • Haugesunds Avis