Fluenes herre (Lord of the Flies), film fra 1990, Regi: Harry Hook

Eventyr, Drama, Thriller | Amerikansk | Spilletid: 90 minutter | Aldersgrense: 15 år
Handling: "Fluenes herre" er symbolet for barbariet, et gigantisk dødningehode av et villsvin, reist på en stolpe for å skremme de lettlurte og bli dyrket av de godtroende. Plassen der villsvinhodet er oppsatt er en paradisisk sydhavsøy der et fly har nødlandet. Passasjerene i flyet er en gruppe amerikanske militærkadetter som innleder en brutal kamp for å overleve. Og det er ikke... Les hele

Karakter

(3,7 av 6 | 6,2 av 10 | 19 stemmer)

4777 plass av 9013 på filmlisten (47%). Gå til listen

• Apollo Guide
  • Andre filmdatabaser:
  • IMDB (6,4)
  • Rotten Tomatoes (6,3)
  • Rotten Tomatoes - publikum (5,2)

Nøkkelord

Bok | Overlevelse |

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

09.03.2011 sier Pål Frostad: Det er ment som en hentydning på denne filmen, kanskje jeg burde omgjort setningen. Filmer flytter grenser hele veien og da dette kom på begynnelsen av 90-tallet vil jeg si det var en spennende affære, mens i dag synes jeg ikke filmen var noe særlig spennende. Det er det samme som at hadde gode effekter på 90-tallet ikke er like imponerende i dag eller mye av det som var morsomt på 90-tallet er ikke like artig i dag. Det finnes jo selvsagt en masse unntak, og heldigvis for det, for gode filmer føles gode også lenge etter at de er laget.
09.03.2011 sier michael: Hva mener du når du sier at "det som var spennende på 90-tallet ikke er spennende i dag"? Du får meg til å føle meg som en olding:) Jeg tilbragt mesteparten av 90-tallet på universitetet hvor jeg måtte studere denne boken av nobelprisvinner William Golding nøye. Poenget er at ungene blir primitive når de blir isolert på øya, alle samfunnets regler går i oppløsning og det danner seg klaner, overtroiske ritualer og gjenger. Lord of the Flies blir gjerne sammenlignet med Robinson Crusoe, som ikke blir primitiv når han er alene, men som begynner å bygge seg sin egen lille bosetting. I følge William Golding er ikke det isolerte mennesket fornuftig slik som Crusoe, men irrasjonell og overtroisk slik som ungene. Bak samfunnets fornuftige fasade ligger et primitivt menneske fullt av magi og ritualer. Golding prøver altså å si noe om menneskets natur.

(3,7 av 6 / 6,2 av 10 - 19 stemmer)

• Cinema em Cena
  • Apollo Guide
  • Andre filmdatabaser:
  • IMDB (6,4)
  • Rotten Tomatoes (6,3)
  • Rotten Tomatoes - publikum (5,2)

Land

Språk

Produksjonsselskap

Castle Rock Entertainment, Jack's Camp, Nelson Entertainment, Signal Hill Entertainment