Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace), film fra 1999, Regi: George Lucas

Action, Sci-Fi, Eventyr | Amerikansk | Spilletid: 133 minutter | Aldersgrense: 11 år
Handling: Den onde handels-føderasjonen planlegger å beleire den fredelige planeten Neboo. Jedi-ridder Qui-Gon Jinn og hans lærling Obi-Wan Kenobi kommer inn for å stanse planene. Dette fører til et fantastisk eventyr hvor de får god hjelp av den unge dronning Amidala, den mektige kaptein Panaka - som ønsker å reise til de fjernliggende planetene Tatooine og Coruscant i et håpløst... Les hele

Karakter

(3,8 av 6 | 6,4 av 10 | 53 stemmer)

4540 plass av 9227 på filmlisten (50,81%). Gå til listen

10-02-2012 Kinopremiere

Nøkkelord

Kunstig intelligens (AI) |Robot |Romvesen |Verdensrommet |

Relaterte filmer | Star Wars

Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker [2019] | Solo: A Star Wars Story [2018] | Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi [2017] | Rogue One: A Star Wars Story [2016] | Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens) [2015] | Star Wars Rebels [2014] | Star Wars: The Clone Wars [2008] | Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith) [2005] | Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper (Star Wars - Episode 2 - Attack of the Clones) [2002] | The Unauthorized Star Wars Story [1999] | Droids [1985] | Ewoks [1985] | Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi) [1983] | Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back) [1980] | Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen (Star Wars) [1977] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

3 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 2000 Oscar Beste lyd (nominert)
  • 2000 Oscar Beste spesialeffekter / Visuelle effekter (nominert)
  • 2000 Oscar Beste lydeffekter (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

06.08.2010 sier Pål Frostad: Jeg er veldig enig med deg i dine betraktninger av dette. Dette ble en film som man ikke bryr seg nok om når man ser og man føler alt bare er helt greit. Dette er en Star Wars film som hadde fortjent å mye bedre enn å bli satt sammen til denne suppen av en film som ikke klarer å nå sine forgjengere høyere enn til ankelen.
27.06.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg har ennå ikke fått sett de nye Star Wars-filmene, og i følge mange jeg kjenner, er de såpass dårlige i forhold til de gamle at det ikke er helt vits i heller. Jeg blei ikke videre gira av å lese anmeldelsen din, sjøl om jeg helt sikkert ender opp med å se dem en gang. Må jo det når de faktisk fins og jeg har sett og likt de gamle. Har også hørt at alle spesialeffektene får det til å se ganske kunstig ut, i motsetning til de gamle der alt liksom har en slags hjemmelagd sjarm.

(3,8 av 6 / 6,4 av 10 - 53 stemmer)

• nationen.dagenstv.com
  • Andre filmdatabaser:

Land

Språk

Produksjonsselskap

20th Century Fox, Lucasfilm Ltd.