Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi), film fra 1983, Regi: Richard Marquand

Action, Sci-Fi | Amerikansk | Spilletid: 134 minutter | Aldersgrense: 11 år
Handling: Luke Skywalker og Prinsesse Leia må reise til Tatooine for å befri Han Solo, ved å infiltrere den fryktelige festningen til Jabba the Hutt, galaksens mest motbydelige gangster. Opprørerene er gjenforent og slår sammen med Ewoks stamme for å kjempe mot Imperiets styrker på skogmånen Endor. I mellomtiden går Keiseren og Darth Vader sammen om å få Luke over på den mørke sid... Les hele

Karakter

(5,3 av 6 | 8,8 av 10 | 42 stemmer)

151 plass av 9380 på filmlisten (98,4%). Gå til listen

• Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karkater Skala
    | |

Andre titler

Star Wars 6 - Return of the Jedi [Engelsk], Star Wars - Episode 6 - Return Of The Jedi [Engelsk], Jediridderen vender tilbake [Norsk], Jedins återkomst [Svensk]

Premieredatoer i Norge

16-09-1983 Kinopremiere, 18-04-1997 Kinopremiere

Nøkkelord

Oppfølger |Robot |Romvesen |Verdensrommet |

Relaterte filmer | Star Wars

Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker [2019] | Solo: A Star Wars Story [2018] | Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi [2017] | Rogue One: A Star Wars Story [2016] | Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens) [2015] | Star Wars Rebels [2014] | Star Wars: The Clone Wars [2008] | Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith) [2005] | Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper (Star Wars - Episode 2 - Attack of the Clones) [2002] | The Unauthorized Star Wars Story [1999] | Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace) [1999] | Droids [1985] | Ewoks [1985] | Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back) [1980] | Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen (Star Wars) [1977] |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

4 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1984 Oscar Beste scenografi (nominert)
  • 1984 Oscar Beste filmmusikk (nominert)
  • 1984 Oscar Beste lyd (nominert)
  • 1984 Oscar Beste lydeffekter (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

10.07.2010 sier FridaFrosk: nei! det er jo kjempekult/bra når hayden christensen blir redigert inn! Det symboliserer jo at det var noe godt i Darth Vader å at Luke klarte å "finne" det å "slippe" det ut.(beklgae for dårlige uttrykk)
10.07.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg syns det er kjempehemma når Hayden Christensen blir redigert inn i sluttscena i den nyoppussa versjonen, men ellers gjør de jo at filmene ser penere ut enn ellers :p
19.02.2010 sier Pål Frostad: Det er veldig artig å lese din anmeldelse av avslutningsfilmen i Star Wars-serien. Jeg kjenner at jeg gleder meg til å se disse fantastiske filmene om igjen.

(5,3 av 6 / 8,8 av 10 - 42 stemmer)

Sist oppdatert: 2015-07-01

Språk

Produksjonsselskap

Lucasfilm Ltd.

«Hjem til jul»

«Juleprinsen: Den Kongelige Babyen»

«Godzilla 2: King of the Monsters»

«Holiday in the Wild»