Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake (The Empire Strikes Back), film fra 1980, Regi: Irvin Kershner

Action, Sci-Fi, Eventyr | Amerikansk | Spilletid: 124 minutter | Aldersgrense: 11 år

Andre titler

Star Wars 5 - The Empire Strikes Back [Engelsk], Star Wars - Episode 5 - The Empire Strikes Back [Engelsk]

Nøkkelord

Dusørjeger |Oppfølger |Robot |Romvesen |Snø |Verdensrommet |

Handling: Andre kapittel i det opprinnelige romeventyret er enda fetere enn første! [ Hentet fra en Filmfrontanmeldelse ]

Karakter

Filmfrontrating: (5,5 av 6 | 9,2 av 10 | 72 stemmer)
Kritikere: (5,5 av 6 | 9,1 av 10 | )
Brukere: (5,6 av 6 | 9,3 av 10 | )
Filmdatabaser: (5,3 av 6 | 8,8 av 10 | )

12 plass av 10447 på filmlisten (99,89%). Gå til listen

Sist oppdatert: 2021-05-01
  • Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake
  • nationen.dagenstv.com
  • Martin Seth Filmblogg
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Jeremy Jahns (Youtube)
  • StudVest
  • Andre filmdatabaser:
  • IMDB (8,8)
  • Tips om manglende kritikk:

Anmeldelselink Karakter Skala
    | |

Se om film er på streaming:

Powered by JustWatch

Omtaler / Anmeldelser

Premieredatoer i Norge

10-08-1980 Kinopremiere, 04-04-1997 Kinopremiere, 05-06-2020 Kinopremiere

Relaterte filmer | Star Wars

Obi-Wan Kenobi [2022] | Star Wars : Andor [2022] | Star Wars: Den gærne gjengen (Star Wars: The Bad Batch) [2021] | Star Wars: Visions [2021] | The Book of Boba Fett [2021] | Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker [2019] | The Mandalorian [2019] | Solo: A Star Wars Story [2018] | Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi [2017] | Rogue One: A Star Wars Story [2016] | Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (Star Wars: The Force Awakens) [2015] | Star Wars Rebels [2014] | Star Wars: The Clone Wars [2008] | Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith) [2005] | Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper (Star Wars - Episode 2 - Attack of the Clones) [2002] | Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel (Star Wars - Episode 1 - The Phantom Menace) [1999] | The Unauthorized Star Wars Story [1999] | Droids [1985] | Ewoks [1985] | Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake (Return of the Jedi) [1983] | The Star Wars Holiday Special [1978] | Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen (Star Wars) [1977] |

Priser

1 Oscar vunnet 2 andre Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1981 Oscar Beste lyd (vunnet)
  • 1981 Oscar Beste scenografi (nominert)
  • 1981 Oscar Beste filmmusikk (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

19.02.2010 sier Pål Frostad: Artig, det skal jeg legge merke til neste gang når jeg ser filmen.
19.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Ja, den pustelyden hans går liksom uavbrutt hele tida, uten hensyn til når han snakker. Kanskje han bare er så überawesome at han greier å høres helt lik ut når han snakker på innpust og utpust? x)
19.02.2010 sier Pål Frostad: Ja her ble det endelig et høyere terningkast. Må si at jeg kanskje har denne som personlig favoritt av alle Star Wars-filmene. Mye action, god handling og gøy å se.
Har aldri tenkt på det før med Dart Vader. Men mener du at han puster samtidig som han snakker? Eller at han ikke kan puste å snakke samtidig? Nå husker jeg ikke helt da. Men han kan vel bytte på å puste og snakke?
Kjenner det er veldig lenge siden jeg så disse filmperlene, det er vel tid for en ny gjennom gang på meg ;)
(5,5 av 6 / 9,2 av 10 - 72 stemmer)

Sist oppdatert: 2021-05-01
  • Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake
  • nationen.dagenstv.com
  • Martin Seth Filmblogg
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Jeremy Jahns (Youtube)
  • StudVest