Blue Velvet, film fra 1986, Regi: David Lynch

Kriminal, Drama, Thriller, Mysterie | Amerikansk | Spilletid: 120 minutter | Aldersgrense: 18 år
Handling: Dette er filmen som har skapt diskusjon, vakt beundring og avsky, motatt filmpriser og kritikernes rosende og hatefulle anmeldeser. Dette er filmen om skjønnheten og sadisten. Scener fra erotikkens såkalte bakgård, der hvor den offentlige moral bryter sammen, og alle likevel må titte. Temaet er på ingen måte kjedelig, for handlingen er forrykende og fengslende til briste... Les hele

Karakter

(4,9 av 6 | 8,2 av 10 | 21 stemmer)

640 plass av 9273 på filmlisten (93,11%). Gå til listen

Filosofi |Indiefilm |Kult |Mysterium |Neo-noir |Psykologisk thriller |

Omtaler / Anmeldelser

Priser

1 Oscar-nominasjoner Vis priser
  • 1987 Oscar Beste regi (nominert)

Regi

Filmcrew & annet

10.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg synes dette var en veldig modig filmanmeldelse. Jeg er langt på vei enig med deg for jeg er ikke noe Lynch-fan og synes ikke at filmer man ikke sitter igjen uten å vite hva som har foregått i er noe særlig. Denne filmen er som du sier litt mer angripelig og jeg likte spesiellt den voldsomme stemningen som gjør vedlig mye av filmen. Husker jeg så denne som veldig ung (11-12 år gammel) og da husker jeg at det føltes som om jeg så noe jeg virkelig ikke hadde lov å se. Langt på vei enig med deg om at noen av karakterene er litt drøye, men det er jo film og da kommer man unna med slikt, fordi det kaaaaan jo hende, selv om det er lite sannsynlig ;)

(4,9 av 6 / 8,2 av 10 - 21 stemmer)

Sist oppdatert: 2016-11-26

| |

Land

Språk

Produksjonsselskap

De Laurentiis Entertainment Group (DEG)