The Happening, film fra 2008, Regi: M. Night Shyamalan

Drama, Sci-Fi | Amerikansk | Spilletid: 91 minutter
Handling: Det hele starter uten noe forvarsel, og ser ut til å komme fra ingensteds. I løpet av minutter begynner merkelige dødsfall å inntreffe i store amerikanske byer. Dødsfall som motstrider all fornuft, og som virker fullstendig meningsløse. Hva er det som forårsaker denne plutselige endringen i menneskelig atferd? Er det terrorisme, et eksperiment som har gått galt, et kjemi... Les hele

Karakter

(3,2 av 6 | 5,3 av 10 | 46 stemmer)

6814 plass av 9220 på filmlisten (26,1%). Gå til listen

Trailer - 10.06.2008

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

10.08.2009 sier Andreas Strømmen: Filmen hadde dårlig konsept, og det med at "Kun i større grupper blir man smittet" - men var jo en del personer som faktisk ble "smittet", selv om de var i enda mindretall enn hovedpersonene.. ._. Elendig film etter min mening.
15.06.2008 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg, jeg synes filmen var forfriskende. Og som alltid i M. Night Shyamalans filmer lar han oss lure med hvilken sjanger det egentlig er snakk om. Tror de fleste anmeldere forventer skrekk fra Mr Shyamalan og dermed gir filmen dårlig siden dette ikke er en skrekkfilm. Jeg også forholdt meg veldig måpende til at filmen fikk karakterer fra 1 til 5 og med hovedvekt på 3 og nedover av anmeldere. Jeg pleier ofte være veldig enig med et gjennomsnitt av anmeldere, men her må jeg melde meg ut og gi filmen det den fortjener, en 4 pluss :)
15.06.2008 sier cuegirl: Jeg er uenig i de lave karakterene filmen har fått av diverse norske anmeldere. Synes flere argumenterer flatt og kjedelig, og uten overbevisende argumenter, som får en til å føle at det er anmelderen det er noe tull med - og ikke filmen.

Jeg synes filmen var forfriskende. (Og traileren er forøvrig en av de første jeg har sett på flere år, som virkelig har fått meg interessert i å ville se filmen det reklameres for.) Deilig at det endelig er en spennende film, som ikke overkjører med hollywood-action og dampende passion og sex - men en rolig, men likevel UROLIG historie, med middelmådige hverdagslige karakterer, som den tilbakelente læreren Elliott, og den småcorny usikre kvinnen Alma.

Noen personer har spurt meg om denne filmen var skummel og skrekkfylt. Da jeg sa nei, så ble dem skuffet. Men hvorfor må en film innehave disse elementene for å være en bra film? The Happening var rett og slett urovekkende og ubehagelig, wrappet inn i mystikk og ubegripelighet. Det holdt i massevis for min del.

(3,2 av 6 / 5,3 av 10 - 46 stemmer)

• Filmfeber.no
  • Det Nye
  • Andre filmdatabaser:

Land

Språk

Produksjonsselskap

Blinding Edge Pictures, Spyglass Entertainment, Barry Mendel Productions, Twentieth Century-Fox Film Corporation, UTV Motion Pictures, UTV