I Am Legend, film fra 2007, Regi: Francis Lawrence

Thriller, Grøsser, Sci-Fi, Katastrofefilm | Amerikansk | Spilletid: 101 minutter | Aldersgrense: 15 år
Handling: Den siste mannen på jorda er ikke alene. Will Smith spiller den eneste overlevende i "I Am Legend", et handlingsmettet epos som kombinerer ulidelig spenning med en urovekkende visjon av et øde og folketomt Manhattan. Den militære virologen Robert Neville (Smith) er aven eller annen grunn immun mot et ustoppelig oguhelbredelig virus. Nå er han det siste levende mennesket ... Les hele

Karakter

(4,3 av 6 | 7,1 av 10 | 71 stemmer)

2936 plass av 9273 på filmlisten (68,35%). Gå til listen

The Omega Man [1971] | The Last Man on Earth [1964] |

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

30.05.2009 sier dreamrocker: Beste med Will er at han har bestemt seg for hva slags filmer han vil være med i. Eventyr og Actioneventyr, den type filmer som henter mest oppmerksomhet og samler flest folk. Man ser tydelig hans klare valg av roller i filmer som Independence day og Men in Black og Hancock.
30.05.2009 sier Pål Frostad: Enig i at Will Smith er em utrolig god skuespiller. Han kommer vi nok til å se mye til i framtiden.
30.05.2009 sier RoyaZ: Dette er en bra film med en bra skuespiller og en jæævla god handling. 6
01.01.2008 sier cuegirl: Interessant intro i filmen, og Will Smith spiller godt.
Som omtrent de fleste jeg har snakket med denne filmen om og de fleste omtaler jeg har lest sier jeg meg enig i at filmen begynner godt, og svikter sterkt fra midten til slutten.

Synes manuset og dialogen svikter under scenen "Jeg har savnet omgang med friske mennesker så mye, at når en dame endelig snakker til meg, og lager frokost på kjøkkenet mitt, så.. Rabler det for meg!! Hun stekte BACONET MITT!!!!"

Frisk vannforsyning i en verden som er "gått under"..

Fra kreftfri til vampyrlignende mutasjon..? Er denne filmen en fremtidsvisjon, en sci-fi-grøsser med tilnærmelser mot det overnaturlige, eller en film basert på det som har vært en original historie med et godt plot, uten store hull..?

En siste bønn ved helikopteret før familien skilles var ikke akkurat å forakte, selv om det kan klinge litt av den evige amerikanske tiltroen til at Gud. Men.. Senere i filmen fortsetter faktisk denne religiøse tilnærmingen seg, når Anna har hørt Gud snakke til henne. Eller er det bare Warner Bros som trenger en unnskyldning for at historien skal kunne gå sin gang uten at det skal være store hull som tilsier at det blir for TEIT....? Det som i midlertid ER teit, er å oppholde granater i en skuff i et rom hvor du oppbevarer en av disse "gale mutantene". Eller lå den bare der tilfeldigvis ganske kjekt tilgjengelig for å kunne skape en flott martyr?

Jeg føler jeg fikk servert en historie i langdrag som egentlig kunne bli fortalt på en halvtime. Samtidig skulle jeg gjerne hatt tre timer MER av filmen, bare for å fylle ut alle hullene og spørsmålene filmen bringer frem. Det blir liksom for tynt..

Grei underholdning, men en historie som skaper masse spørsmål rundt historien, og flere debatter om tvil og skepsis rundt filmen lover jo ingen 6-er..

Det jeg uansett levde lenge på var Batman vs. Superman-teaseren i filmen! Hurra!! Den kommer, den kommer!!
30.12.2007 sier Carl: Jeg er enig, filmen kunne ha vært mye bedre - spesielt når jeg kjenner til boka I Am Legend (1954), som forøvrig også er basis for manuskriptet for filmene Last Man On Earth (1964) og Omega Man (1971).

Jeg likte Last Man On Earth og Omega Man bedre, fordi disse bruker bokas skildring av de "vampyr-lignende" menneskene, istedenfor å ta den enkle veien ut med veldig skremmende karakterer. Føler historien kunne vært litt bedre om de smittede menneskene faktisk gjorde mer enn å bare hyle, skrike og bite :) I de tidligere versjonene var de vanlige mennesker som kunne snakke, resonnere og til og med arbeide med en kur på egenhånd.

Når det er sagt synes jeg dette er en veldig god actionfilm, og jeg skvatt en del ganger i kinostolen :)
30.12.2007 sier kjetil: Må si jeg ble meget skuffet over denne filmen... Will Smith spiller bra og effektene er selvfølgelig bra laget - men det hjelper lite når det egentlig er dårlig story og alt for mye dødtid. Enig med deg Pål at begynnelsen var lovende. Filmen er kanskje verdt å se - men ikke på kino.

(4,3 av 6 / 7,1 av 10 - 71 stemmer)

Sist oppdatert: 2016-10-16

| |

Land

Språk

Produksjonsselskap

Warner Bros. Pictures, Village Roadshow Pictures, Original Film, Overbrook Entertainment, Heyday Films, 3 Arts Entertainment, Weed Road Pictures, Heyday Productions