Rovdyr, film fra 2008, Regi: Patrik Syversen

Thriller, Grøsser | Norsk | Spilletid: 90 minutter | Aldersgrense: 18 år
Handling: Innlandet i Norge, 17. juli 1974. Fire unge mennesker på vei til en skogstur bortføres og slippes uvitende ut i skogen. Noen bedriver en grusom jakt. Camilla, hennes kjæreste Roger og de to søsknene Mia og Jørgen er på vei til en avslappende langhelg i skogen. De befinner seg i ødemarken, bilturen er lang og gnisninger mellom de fire bobler til overflaten. Når de blir fa... Les hele

Karakter

(3,1 av 6 | 5,2 av 10 | 68 stemmer)

6817 plass av 8952 på filmlisten (23,85%). Gå til listen

Slasher |

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

16.07.2009 sier Pål Frostad: Jeg er enig i at dette var meget gjennomsnitlig. Litt for kjedelig. Var litt potensiale i begynnelsen, men alt ble ødelagt da det bare tok helt av. Ikke det beste skuespillet heller.
16.07.2009 sier Andreas Strømmen: Ikke verdt å laste ned, engang ._. Så dårlig var filmen.
06.07.2008 sier Aylar Von Kuklinski: Jeg har sett den og jeg elsker deg virkelig. Digger filmen, hadde ikke så store forhåpninger på forhånd så derfor ble jeg heller ikke noe skuffet :) Terningkast 5!
07.05.2008 sier patricko: Nei, vettu hva! Nå er jeg lei av folk som kritiserer denne filmen!

Nevn en bedre (NORSK) film i rett sjanger som kan sis er bedre enn Rovdyr!

Greit, den er klisje, og lik Fritt villt osv.Greit, enig.

- Bare at den er 10 ganger så bra!
08.03.2008 sier cuegirl: En film som ikke lever opp.. Syltynn historie, klassiske smeller.. Dårlig skuespill, og kun god jobb av en rolleinnehaver. Likevel får den en TREER av deg? Når den ikke engang har gitt deg et grøss visuelt? Hva er det som fikk deg til å heise flagget til tre stjerner? Henriette Bruusgaard? Nå ble jeg nysgjerrig her!

Selv klarte jeg ikke helt å bestemme meg for hva jeg syntes om den. Helt enig i elendig skuespill, men jeg synes Bruusgaard faktisk gjorde en ganske bra rolle! Ikke helt meningsløst blondineskriking overalt, og jeg synes hun gav en realistisk tolkning.

Når det kommer til syttitalls-inspirasjonen og klisjéhistorien om idyllgjengen på ferietur, så synes jeg det fungerer i motsetning til moderne grøssere. Det er hvertfall ikke hull i historien, og gruelige motsigelser i enhver scene (som mobiltelefoner og andre moderniserte duppedingser kan bidra med). Kanskje sett bort fra "bueskytter"-scenen. Den fikk hvertfall meg og et par andre til å få en noe kort latterkrampe.
28.01.2008 sier Renzys: Denne filmen har jeg jesla lyst til å se! Jeg vennina mi skal leie den når den kommer ut på dvd
22.01.2008 sier Vetle: Takk Carl. Jeg anbefaler deg ikke å se den på kino nei.
22.01.2008 sier cuegirl: Jeg hadde ikke trodd det da jeg dro på premieren for å se denne filmen, men jeg synes ikke den var så verst! Skuespillertalentet hos flesteparten uteble, det er nok helt sant. Men jeg synes Henriette Bruusgaard faktisk gjorde en ganske flott jobb i forhold til resten av casten (noe jeg overhodet ikke ventet meg..). Hun gråt, så vettskremt ut, og hylte ikke meningsløst som de fleste andre ungpiker gjør i skrekkfilmer.

Effektene er flotte, det er ikke hull i historien (noe som ofte finnes i slike filmer) og det er lite av klisjéer til tross for at plottet er et meget brukt utgangspunkt.

Jeg synes det var gledelig å se en godt norskprodusert skrekkfilm, og likte denne langt bedre enn "Fritt vilt". Faktisk har jeg likt den bedre og bedre des lengre tid det går. Jeg ville anbefalt å bruke 85 kroner på å se denne filmen, for å få forsterket denne "skrekkfilm-følelsen". Mørk sal, felles fryktfølelse blant publikum, og opphøringen av popcorntafsing når spenningskurven er på sitt høyeste..! Det er ikke det samme å se en slik film hjemme i sin egen stue..

Skrekk og grøss er to forskjellige ting i mitt hode. For å ikke nevne at det også er to forskjellige ting, eller kanskje det samme for den del - i alle andres hoder. Rovdyr ligger i en typisk sjanger hvor halvparten av publikummet elsker den, mens resten hater den. Eneste måte å finne ut det på er å se den selv!
21.01.2008 sier kinenord: Denne filmen er absolutt ikke verdt å se. Jeg ble dypt skuffet da jeg så den. Men norske skrekkfilmer har som regel ingen mening i allefall ikke noe dyp mening med innholdet sine.
21.01.2008 sier Carl: Bra omtale, Vetle. Setter pris på denne.

Etter to middels omtaler tror ikke jeg at jeg har lyst til å se dene på kino lenger. :)
16.01.2008 sier missikick: Den er verdt å se hvis du vil se en film som IKKE klarer å leve opp til inspirasjons filmene som Amerikanske skrekklassikere: Motorsagmassakren (Texas Chainsaw Massacre, Tobe Hooper 1974) og Last House on the Left (Wes Craven 1972) Desverre lever ikke den norske filmen opp til sine forgjengere.
14.01.2008 sier Vetle: Ikke faen, hvert fall ikke på kino! Skuffet til tusen. Skuespillet ødelegger så vanvittig at det ikke er artig engang. Og hun som spiller dårligst dør til slutt til min store forargelse. Jeg gir filmen en svak svak 3'er. Den var så skuffende at jeg ikke orker å skrive en anmeldelse engang...
14.01.2008 sier Carl: Er denne verdt å se?

(3,1 av 6 / 5,2 av 10 - 68 stemmer)

• Hamar Arbeiderblad
  • God Morgen Norge (TV2)