Tatt av vinden (Gone with the Wind), film fra 1939, Regi: Victor Fleming, Sam Wood

Drama, Krig, Romantikk | Amerikansk | Spilletid: 224 minutter | Aldersgrense: 11 år
Handling: Dette er historien om Amerikas borgerkrig, avskaffelsen av slaveriet, og en verden i opprør. Under den ulmende overflaten skjules den mest lidenskapelige og spennende kjærlighetshistorie som noen gang er fortalt. Vivien Leigh som Scarlett O'Hara og Clark Gable som Rhett Butler vil for alltid stå som legender innen filmhistoriens mest fantastiske kjærlighetsaffære. Gå ikk... Les hele

Karakter

(5,2 av 6 | 8,7 av 10 | 21 stemmer)

185 plass av 9227 på filmlisten (98,01%). Gå til listen

• Andre filmdatabaser:
  • Rotten Tomatoes (9,4)
  • IMDB (8,2)

Kanaler (TV / Streaming)

Netflix

Nøkkelord

1800-tallet |Anti-krig |Bok |Episk drama |Jentefilm |Kostymedrama |Krig |Sjalusi |

Relaterte filmer | Den amerikanske borgerkrigen

Free State of Jones [2016] | Gods And Generals [2003] | Gettysburg [1993] | Glory [1989] |

Omtaler / Anmeldelser

Regi

Filmcrew & annet

10.03.2011 sier michael: Jeg tror ikke folk egentlig skjønner hvor spektakulær denne filmen var da den kom i 1939. Den var storslått og episk i sterke farger med en gjenkjennelig soundtrack. Jeg vet ikke om noen filmer fra tiden før som er like imponerende som denne filmen. I Norge kom jo ikke fargefilmen før "Smuglere i smoking" i 1957, og vi har ennå ikke hatt noe storslått episk drama med så mange statister. Max Manus er det nærmeste vi kommer i Norge.

(5,2 av 6 / 8,7 av 10 - 21 stemmer)

• Andre filmdatabaser:
  • Rotten Tomatoes (9,4)
  • IMDB (8,2)

Land

Språk

Produksjonsselskap

Metro Goldwyn Mayer (MGM)