Anmeldelse av Antz, amerikansk film fra 1998

Komedie, Animasjon Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: 7 år

Overrasker og sjarmerer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2009]

Z er en arbeidsmaur i en stor maurtue. Han føler seg ubetydelig i mengden av alle maur. Z er antidepressiv og ser ikke akkurat lyst på livet. Men en dag møter han prinsessen i kolonien. Hun danser med Z og plutselig ser han ikke så dystert på livet lenger. Han spør når han kan se henne igjen, og hun svarer aldri. Det er nemlig helt utenkelig at arbeidsmaurene menger seg med piffen i maurtuen. Hun drar tilbake til palasset og han blir igjen i arbeidsleiren. Han er blitt forelsket. For å komme nær henne bytter han plass med en soldatmaur. Men det han ikke vet er at de skal i ut i krig. Han som bare var en ubetydelig arbeidsmaur viser seg å skulle spille en stor og viktig rolle for tuens videre eksistens...

Dette er den første animasjonsfilmen til Dreamworks. Selv om animasjonseffektene er gode for sin tid, merker at utviklingen har gått framover på animasjonsfilm. Bakgrunnene er veldig enkle i denne filmen. Man finner mye større og flottere detaljnivå i dagens animasjonsfilmer. Både på karakterer og alt det andre rundt. Men til tross for dette har denne filmen sjarm og er en familiefilm man kan kose seg med.

Det med å legge handlingen til en maurtue er et artig konsept. Og arbeidsmauren Z er en kar man bare må like. Han er en veldig original og komplisert animasjonskarakter. Første gang jeg så dette la jeg meg opp i grafikken og slikt, men jeg må si at jeg likte dette mye bedre da jeg så filmen igjen. Dette er en veldig god animasjonsfilm som unngår de vanlige klisjeene. Vi får en god historie som man klarer å engasjere deg.

Man må nesten bare gi seg over av alle stjernene som har kastet seg på for å gjøre stemmene til denne filmen. Woody Allen er perfekt i hovedrollen som den litt pesimistiske mauren. Ellers treffer vi Dan Aykroyd (Blues Brothers), Danny Glover (Dødelig Våpen), Gene Hackman (French Connection), Sylvester Stallone (Rocky og Rambo), Christopher Walken (Hjortejegeren), Sharon Stone (Basic Instinct) og Jennifer Lopez. Sjelden har man funnet bedre stemmegivere som er mer perfekte for rollene som de er satt til å gi sin stemme til. Det er også gitt norske stemmer til denne filmen og de er godt gjennomført med Per Christian Ellefsen i spissen. Men man foretrekker helst originalstemmene her om man kan.

Denne filmen ble laget når dataanimasjonsfilmer var noe nytt. Det hele begynte med Toy Story i 1995. Etter dette er det kommet en hel del masse animasjonsfilmer. I tillegg til Pixars fantastiske filmer er det vel Dreamworks, som har laget denne filmen, som er det andre store studioet i så måte. De gjør med denne filmen en flott debut i så måte. Dette virker som en veldig gjennomarbeidet film. Den har sjarm i bøtter og spann og overrasker til tross for at den er laget i de tidlige årene for dataanimasjon. Alt fremstår som både svært vellykket og samtidig artig. Filmen har banet veien for andre filmer som Shrek og Madagascar.

- Madagaskarpingvinene - Sukker, rett i blodet!
- Madagaskar 3: Full rulle i Europa - Fabelaktig animasjon i enkel historie
- Madagaskar 2 - Mer av det samme