Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av A Clockwork Orange, engelsk (britisk) film fra 1971

Drama, Kriminal, Sci-Fi Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 18 år

Man finner ikke maken!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.12.2009]

Vi befinner oss i nær framtid i et samfunn der lov og orden er gått litt over styr. De unge drar ikke av veien for å gjøre akkurat som de vil. Det finnes gjenger som voldtar og er ultravoldelige. Vi følger vår mann Alex som er ung og befinner seg opp i dette syke samfunnet. Han er en pøbel av dimensjoner. Men alt går ikke like smurt for ham hele tiden. Særlig ikke når samfunnet forsøker å 'oppdra' den unge mannen...

Annonse:

Filmen begynner med at vi et intenst møte med Alex og gjengen hans. Gjengen sitter på en sin stamplass Korova og drikker melk. De er kledd i hvite tettsittende bukser med susp og hvite skjorter. De pønsker ut hva de skal bruke kvelden på. Sammen drar de ut i mørket. Noe av det som møter dem er en stinkende gammel fyllik. Alex har aldri tålt slike uansett alder, og grisebanker den gamle stakkaren. De er noen skikkelige pøbler som ikke går av banen for litt blind vold. Vi følger Alex og gjengen hans i hans syke voldsorgie. Men en dag blir alt endret da Alex blir fakket av politiet og kommer i fengsel. Der blir han valgt til et forbedringseksperiment som totalt endrer livet hans...

Filmen bygger på en roman av Anthony Burgess som skal ha vært svært lite egnet for å lages film av med sitt vanskelige språkbruk og svært samfunnskritiske innhold. Men Stanley Kubrick klarte mesterstykket å feste boken til film i denne kanskje mest kontroversielle filmen hans noensinne. Filmen inneholder en del scener med heftig vold og sex. Det gjorde sitt til at filmen fikk høye aldersgrense og noen steder ble utilgjengelig for gjennomsyn. Filmen har en herlig dybde og tar opp samfunnskritiske spørsmål. Hva er rett og galt av og i samfunnet? Er det riktig av samfunnet å styre ens handlinger? Kan man gjøre som man vil med samfunnets 'avskum'?

Stanley Kubrick har med denne filmen klart å skape noe veldig originalt som man nesten ikke finner maken til i noen andre filmer jeg har sett. Man merker at mannen har hatt full kunstnerisk frihet når han lagde denne filmen. Resultatet er blitt en film man enten elsker hinsides eller hater totalt. Undertegnede har sett filmen noen ganger og den holder seg veldig godt til tross for å være laget helt på begynnelsen av 1970-tallet. For min del avskyr jeg voldsscenene i filmen, men ser viktigheten av disse scenene for filmens videre handling. Denne filmen har alt som skal til for å få sinnet ditt i kok. Det er voldsomme farger og merkelige steder man blir introdusert for. Man vil si at dette er noe av det mest vellykkede som skal representere framtiden. Den forsøker å gjøre alt på sin egen helt unike måte og ikke bare en oppjustering av teknologien som allerede fantes.

Malcolm McDowell spiller Alex som er mannen vi følger. Han har en spesiell X-factor og en tilstedeværelse som er veldig viktig for filmen. Det kan ikke ha vært en enkel rolle for McDowell som måtte snakke på en veldig særegen måte og med ord man knapt vet hva betyr. De andre skuespillerne rundt ham gjør også sitt. Skuespillet er jo litt merkelig til tider, men det passer fint inn i den snåle settingen. Når man får en slik utrykksfull kombinasjon, tilgir man det meste og bare nyter kunsten.

Musikken i filmen er et kapittel for seg selv. Det er klassisk musikk spilt på en synthesizer eller lignende. Det gjør at filmen får et veldig særpreg. Musikken hørtes friskt og ungdommelig ut, noe som man kanskje ikke forbinder helt med klassisk musikk. Komponisten Ludwig van Beethoven har en helt sentral rolle i filmen, da vår hovedperson elsker musikken hans. Spesielt den niende symfonien spiller en spesiell rolle i filmen.

Om man vil se noe veldig annerledes, er dette filmen for deg. For deg som er litt av den sarte sorten, vil nok voldscenene og sexscenene sette deg litt ut. Men dette er virkelig en film jeg anbefaler å se for å gjøre seg opp en mening rundt. Det kan være at nettopp du kommer til å elske denne filmen som så mange før deg. Det er bare å applaudere Kubrick for hans kunstneriske sammensetning av dette mesterverket.


Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Eyes Wide Shut - Kubricks siste film er langt bedre enn sitt rykte
- Full Metal Jacket - Annerledes krigsfilm med mye krutt
- Ondskapens Hotell - Perfeksjonistisk galskap
- Barry Lyndon - Klassisk historie som tar plass på 1700-tallet
- 2001 - En Romodysse - Filmagi på høyt plan
- Dr. Strangelove - Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten
- Lolita - Middelaldrende herrer og en ung tenåring...
- Spartacus - Storslått episk drama
- Paths of Glory - Kubrick imponerer virkelig i sin første store krigsfilm
- The Killing - Kubricks med en real ‘heist’-film
- Killer's Kiss - Kubrick med kjærlighetsnoir med enkel rammehistorie
- Fear and Desire - Kubricks første spillefilm er en spesiell krigsfilm

Les også andre anmeldelser av utgivelse:
- Fengende ultravold

Diskusjon

09.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg støtter deg i at du er deg selv og liker ting du ser ut i fra dagens perspektiver som er dem man opplever nå. Jeg gjorde også det før og har nok endret meg litt ettersom en har sett litt og litt mer av type 'gammel film' da 'forstår' man på en måte mer av de rammene som ligger for film i den tiden det er laget under. Uansett så er det viktig å bruke sine referanserammer når en bedømmer film og det tror jeg alle gjør, bare at referanserammene er litt forskjellige for hver enkelt person, og dette gjør at vi får mange forskjellig meninger. Det er utrolig artig med diskusjon rundt film!
09.02.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Er egentlig veldig enig med deg. Har en venn som hele tida irriterer seg over ting jeg pirker på ved gamle filmer fordi det tross alt var utrolig nyskapende og noe helt annet enn i dag da den kom. Jeg er jo enig med ham i at det igrunn er urettferdig av meg, men jeg kan ikke noe for at jeg lever i 2010, og har ganske enkelt ikke evne til å se en gammal film på samme måten som da den kom. Men språket likte jeg faktisk veldig godt i denne, det skal sies :)
09.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg så også denne filmen (om igjen) for ikke så lenge siden. Jeg digger jo denne filmen. Jeg er langt på vei enig med deg i din argumentasjon, og det er veldig spennende å lese hva andre mener om film. Men jeg mener at orginalitet bør premieres forhold til tiden det er laget under. Det blir jo litt enderledes når man ser det i en annen tid enn det er laget under. Skullle nesten ønske at jeg hadde levd da filmen filmen kom ut og sett den på kino den gangen, det tror jeg ville minst gitt like stort intrykk som da jeg så Fight Club på kino. Det mange ofte kommenterer som ser denne filmen nå for første gang er at språket er så anderledes og virker kunstig, og det synes også jeg, men det er kanskje det som gjør dette en ekstra dimensjon. Jeg liker litt speisa filmer, men det må appelere og jeg er ikke alltid like overbegeistret for Kubrick i alle sammenhenger, men denne filmen liker jeg godt.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5,4 av 6 - 75 stemmer)

Kritikker i media

  • A Clockwork Orange
  • Verdens Gang
  • Dagsavisen
  • Cinerama
  • Lydogbilde.no
  • Empire Magazine
  • slantmagazine.com
  • Austin Chronicle
  • Aftenposten
  • Filmfront
  • Captain Charismas Filmblogg
  • Defilmblog.be
  • Filmdagbok.no
  • RogerEbert.com

Land:

Storbritannia

Språk:

Engelsk

Filmselskap:

Warner Bros. Pictures, Stanley Kubrick Productions

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES