Anmeldelse av Madagaskar (Madagascar), amerikansk film fra 2005

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: Alle år

Madagascar er litt artig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.11.2009]

Dyrene i New York Zoo kjeder seg. De er lei av rutinelivet i dyrehagen. I tillegg er det ikke like takknemlig å være en av de mindre attraksjonene. Alle føler de lever litt i skyggen av parkens store attraksjon, løven Alex. Men en dag får Sebraen Marty en ide om å rømme fra parken og dra ut i villmarken. Det virker forlokkende med den ekte naturen og en dag rømmer de, men de kommer ikke langt i den storbyen før de blir fanget igjen. Det blir da det blir bestemt at dyrene ikke hører til i en storby og skal sendes tilbake til naturen. Vi blir med på deres fantastiske reise som selvsagt ikke blir som de hadde ventet...

Med animasjon går alt ting an. I Madagascar har animatørene klart å skape livlige animerte rollefigurer. Vi har selvsagt sett dyr rømme før fra diverse steder, men dette er bedre enn det vanlige mølet. Det er i alle fall spor av en hvis originalitet i filmen. Animasjonsstilen er leken. Alt skal se gøyalt og friskt ut, ikke troverdig og ekte slik andre animasjonsfilmer strever etter. Det er en artig plan å putte en sjiraff, en løve, en flodhest og en sebra ut på dette eventyret. Det blir også krydret av noen artige pingviner, en tøff gammel dame, lemurer som danser til 'I like to move it, move, it' og mye, mye mer..

Vi får stemmer av en del kjente karer. Ben Stiller er løven Alex, og han blir akkompagnert av artige Chris Rock som sebraen Marty. David Schwimmer fra Friends passer godt inn som den hypokondriske sjiraffen Melman. Will Smiths kone tar seg av stemmen til flodhesten Gloria. Vi får også andre kjente stemmer som Sacha Baron Cohen og Cedric the Entertainer. På regien finner vi Tom McGrath som debuterer som regissør på denne kinofilm. Men han er ikke alene. Han har også med seg den litt mer rutinerte Eric Darnell som har blant annet hatt regien på den suksessfulle animasjonsfilmen Antz fra 1998.

Til tider er dette veldig artig, men det er også tider der filmen appellerer like mye til lattermusklene. Det er litt ujevnt og det virker som filmskaperne forsøker for hardt på å være morsom. Filmen er dog oppskriftsmessig lagt opp og er blitt et mer eller mindre sikkert valg innenfor familiefilmsjangeren. Animasjonsfilmer er blitt 'big business', og denne filmen er en del av det, som skal appellere til de store massene. Man føler at denne filmen treffer sin målgruppe og klarer å underholde nok til å bli severdig. Om man liker animasjonsfilmer eller litt artig enkel humor er dette en film man kan godt få med seg.

- Madagaskarpingvinene - Sukker, rett i blodet!
- Madagaskar 3: Full rulle i Europa - Fabelaktig animasjon i enkel historie
- Madagaskar 2 - Mer av det samme

- Madagaskarpingvinene - Sukker, rett i blodet!
- Madagaskar 3: Full rulle i Europa - Fabelaktig animasjon i enkel historie
- Madagaskar 2 - Mer av det samme