Anmeldelse av Paranormal Activity (Paranormal Activity - Evidence of a Haunting), amerikansk film fra 2007

Grøsser Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 15 år

I seng med fienden!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 30.11.2009]
Vi kommer inn i livet og hverdagen til et ungt par i et boligstrøk en eller annen plass i USA. Paret mistenker at deres hus er hjemsøkt av noe ukjent og faretruende. For å skaffe bevis installerer de et overvåkingskamera de håper skal registrere om det skjer ting mens de sover. I tillegg til opptakene på natten filmer de også mye av hva dagene har å by på. Opptakene skal vise seg å blottlegge den ene skremmende hendelsen etter den andre!

Filmen ’Paranormal Activity’ gir seg ut for å være opptakene funnet i etterkant av hendelsene som er tatt opp. For å trekke parallellene til ”storesøster” ’The Blair Witch’ med en gang, så kan man si at dette i utgangspunktet er veldig likt. Filmingen er derimot heldigvis ikke så utelukkende kvalmende som i historien om Blair-heksa, da mye blir filmet med kamera på stativ. Det unge paret Micah og Amber kjøper altså et kamera og starter med å gjøre opptak av blant annet soverommet sitt på natten. I løpet av ca. tre uker viser opptakene at det i aller høyeste grad foregår noe paranormal aktivitet i hjemmet deres. Sakte men sikkert eskalerer ting, både i hyppige hendelser og i ondskap. Uten å røpe for mye kan man likevel trygt si at helvetet etter hvert slippes løs!

Man kan egentlig lure på hvorfor ikke det har kommet en slik enkel og effektiv film før nå (skjønt filmen er fra 2007). Hele ’Paranormal Activity’ oser av enkelhet, både i form, teknikk, lyd, lys og handling. De to hovedrolleinnehaverne er utelukkende troverdig i alle stadier av filmen, dette i en historie hvor en må tro at det vil være enkelt og overspille! Det hele starter med en lang og grundig oppbygning, og det tar forholdsvis lang tid før det skjer noe særlig neglebitende. Slik sett spiller den da også på våre forventninger, uten at flere av de skumle scenene går i klisjéfella. I og med dokupreget vet man aldri når, og om, det skal skje noe i det hele tatt, noe som det også lekes en del med.

Her er ingen pålagt stemningsmusikk eller overdimensjonert lydbilde som tvinger deg til å skvette. Historien lider heller derfor ikke under fiksjonsfilmens kunstige preg, noe som er tilfellet med naturlig sammenlignbare filmer som ’Exorcisten’, ’The Exorcism of Emily Rose’ eller ’The Others’ for den slags skyld. Dette er som en forlenget, men mer troverdig utgave, av TVNorges ’Åndenes Makt’. Her får vi se og høre ting svart på hvitt, så rått og ærlig som bare et videokamera kan vise det!

Og kanskje det viktigste med hele denne filmen; vi tror virkelig på det vi ser. På grunn av sitt dokumentarpreg insisterer den på at det vi ser virkelig ER ekte. Når det hele i tillegg faller så troverdig som det gjør, skapes også spenningen og skrekken. Har det blitt etablert en troverdighet, ja så har man publikum i sin hule hand!

’Paranormal Activity’ er et filmatisk kroneksempel på en film som klarer å mestre uttrykket ’det enkle er ofte det beste’! Dens oppbygning og helhet fungerer utmerket, og med en slutt som kan skremme vettet av selv den største skeptiker, makter den også kunststykket å ha en spenningstopp nettopp til slutt. Dette er noe absolutt ikke alle skumle filmer klarer å få til! ’Paranormal Activity’ er så troverdig og enkel som det egentlig kan få blitt. At det hele i tillegg er såpass skremmende gjør at den har lyktes med sitt hovedmål og man forstår godt hvorfor denne lille perlen av en amatørfilm har blitt så stor!

- Paranormal Activity: Next of Kin - Tar Paranormal-serien i en ny retning...
- Paranormal Activity: The Ghost Dimension - Hvil i fred
- Paranormal Activity: The Marked Ones - The Blair Witch-extreme
- Paranormal Activity 4 - Tam og ueffektiv
- Paranormal Activity 3 - Det ligger i familien...
- Paranormal Activity 2 - Velfungerende oppfølger

- Ikke så atypisk skrekkfilm

21.12.2009 sier NURV: Denne filmen fortjener absolutt all den gode kritikken. Som du sa, "det enkle er ofte det beste"- og det kommer frem utrolig godt i denne filmen! Selv jeg, som omtrent aldri reagerer følelsesmessig på en film, fikk frysninger på ryggen av dette! Terningkast 5!

• Paranormal Activity
  • Waschera (TV2)