Anmeldelse av 8 Mile, amerikansk film fra 2002

Drama, Musikal, Musikk Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

Bedre enn jeg trodde

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Jimmy Smith Jr (Eminem), også kalt B-Rabbit, er en hvit rapper som sliter med å vinne respekt blandt de svarte rapperne i Detroit. Han slår opp med kjæresten sin, Denise, flytter han tilbake til moren (Basinger) og søsteren sin, som bor i en trailerpark. Rabbit har ennå å vise sitt talent til folket, men vennene hans, og spesielt Future (Phifer) har stor tro på ham...

Eminems rolle er halvt ekte og halvt oppdiktet. Han var selv en strevende ung mann i motbakke som ville oppover i musikkbransjen på midten av nittitallet. Forskjellen på ham selv og Rabbit ligger i familien, da Rabbit har en mor som mener alt vel. Dessuten liker ikke Rabbit våpen, noe Eminem har blitt tatt for å oppbevare og bruke flere ganger. Selve rollen som rapper har ikke Eminem noe problem med å fylle. Det jeg var mer opptatt av var dramadelen av skuespillet hans. Jeg må si at han klarte det fint. Phifer og Eminem spiller godt og troverdig sammen. Basinger spiller platt og uinteressert, men glimter til med en en god scene eller tre.

Hanson gjør en god jobb med regien. Jeg la merke til at Rabbit ikke smilte én gang under hele filmen. Miljøet rundt ham er mørkt og kaldt, men det hindrer ikke Hanson til å slenge inn noen par latterkuler innimellom. Battlescenene kan man ikke komme foruten. Jeg tror ikke det satt en eneste person i salen som ikke likte musikken og rimene, selv om personen ikke liker hip-hop. Stemningen var definitivt der. Xzibit var også med på en liten 'battle', dessverre ikke nok etter min mening.

8 Mile var bedre enn jeg trodde, og det inntrykket tror jeg de fleste sitter igjen med etter de har sett den. Det er ikke umulig at vi ser Eminem på flere rollelister.

Se om film er på streaming:

- L.A. Confidential - Fabelaktig politithriller

• 8 Mile