Anmeldelse av Zack and Miri Make a Porno, amerikansk film fra 2008

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 101 minutter

Zack and Miri Make a Porno - Trailer 02.12.2008

En litt 'fucked up' film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.11.2009]

De to vennene Zack og Miri har økonomiske problemer og kommer på den glupe ideen at å lage pornofilm for å betale regningene og ikke ende i luksusfellen. Men det blir ikke like lett å være venner etter dette...

Zack og Miri bor sammen og er bestevenner. Tidene er harde for dem økonomisk sett og de får både strømmen og vannet kuttet. De blir da så desperate at gode råd er mildt sagt dyre. Zack foreslår at Miri må begynne som hore. Men det synes ikke Miri var noen god ide. Det er akkurat da Zack kommer opp med ideen om å lage en pornofilm og argumenterer med at de ikke eier verdighet og dessuten er besteforeldrene død. Miri er ikke med på ideen med en gang og tror ikke at noen ønsker å se på dem ha seg. De bestemmer seg dog for å gå for pornofilm-ideen en stund og så fortsette å være venner etter de er ferdig med prosjektet. Det ser ut til at det som startet som en forretningsidé, utvikler seg til noe vesentlig mer...

Elizabeth Banks har økt sin markedsverdi mye de siste årene. Hun spiller hovedrollen sammen med Seth Rogen, som også er i skuddet for tiden. De er godt castet til denne filmen og gjør som vanlig en god innsats. Det er ikke deres innsats som gjør at dette ikke blir helt topp. Manus og regi ved den tidligere indiefilmregissøren Kevin Smith (Clerks, Chasing Amy). Dette ble introdusert før filmen kom ut, som hans store comeback. Men om det utsagnet synes gjør han en for ujevn film til å levere helt etter hans beste.

Språket i filmen er litt usofistikert og grovt. Man begynner å tro at alle amerikanere sniker inn så mange 'fuck' og 'blow job' i en setning for å føle seg akseptert i samfunnet. Men uansett er dette litt 'inn' å snakke sånn på amerikansk komedie, selv om det ikke blir automatisk morsommere av den grunn. Meningen er vel å frastøte seg religiøse og litt eldre folk slik at de bare skummer fløten av målgruppen?

Humoren er en smule tam og går eksempelvis ut på at en gir en et kompliment. Den andre sier så takk. Så svarer hun ikke takk meg med pul meg. Det er også en del nerdereferanser i filmen. Dette er det ofte litt av i Kevin Smith-filmer. Om man er en smule mer sær enn undertegnede, vil dette kanskje falle mer i smak. Litt filosofi rundt pornofilmtitler blir det også tid til og de skal selvsagt ligne tradisjon tro ligne på ekte filmtitler. Det er vel ikke til å unngå å sammenligne dette med humoren i Judd Apatows filmer som er er veldig lik på mange måter.

Jeg liker konseptet som er litt artig og passe friskt. Det passer godt inn i en ungdomsfilm, men gjennomføringen kunne vært noe bedre. Det er selvsagt som forventet noe nakenhet i filmen. Og en forsøker litt vel hardt til tider å få noe humor ut av pornofilmkonseptet. Det skal også legges til at det er litt romantikk i luften oppi alt dette og akkurat den komboen der tror jeg ikke jeg har sett før. Filmen klarer seg bedre på romantikkhistorien enn på all sexen. Denne filmen skal ha fordi den har baller, men dette ble ikke så spesielt og annerledes som man kanskje håpet på. Det er småmorsomt og en drar enkelte ganger på smilebåndet men dessverre ikke noe mer enn det. Synes også det er litt rart å lage en kommers film av noen som lager pornofilm med bare å antyde hva de holder på med. Blir litt som å lage en krigsfilm uten at noen dør.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Neighbors 2: Sorority Rising - Vill og gal, med noe på hjertet!
- Bad Neighbours - Rølpete fester og ‘party poopere’!
- The Green Hornet - Seth Rogen som superhelt uten superkrefter
- Pineapple Express - Underholdende wannabe-Superbad
- Smelt på tjukka - Okei morsom og virkelighetsnær bra frisk romantisk komedie

- Clerks II - Ganske frisk oppfølger
- Jay and Silent Bob Strike Back - Intern Kevin Smith-humor piffer opp filmen
- Dogma - Genialt konsept!
- Chasing Amy - Kan man bytte ‘lag’ i kjærlighetens tjeneste?
- Mallrats - Action på kjøpesenteret!
- Clerks - Hjemmesnekra sjarm

View Askew Productions, The Weinstein Company, Blue Askew