Anmeldelse av Surrogates, amerikansk film fra 2009

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 105 minutter

Surrogates - Trailer 24.08.2009

Blir aldri helt den filmen man håper på

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.11.2009]

Vi befinner oss i en verden der mennesker lever sine liv trygt bak hjemmets fire vegger. De benytter seg av roboter til å gå rundt i gatene, på jobb og ellers alt man gjør utenfor hjemmet. Menneskene blir med dette ikke utsatt for verdens ubehageligheter knyttet til det å ha en kropp. Med dette følger en rekke andre fordeler som at all kriminalitet er borte. Og det er med stor uro samfunnet tar det når de første mordene på virkelige mennesker finner sted. FBI agent Greer etterforsker denne saken og begynner å oppdage en stor konspirasjon bak hele surrogat-fenomenet...

Filmen er laget som et sci-fi-eventyr, men leker litt med vår tenkte virkelighet. Det er ikke helt utenkelig at man i framtiden vil kunne benytte seg av robotkropper som i denne filmen. Filmen tar også opp litt etikk. Som at det også er negative sider med å ikke bruke sin egen kropp, da man mister mye av det det er å egentlig være et menneske. Hvis man tenker på online rollespill som eksempelvis World of Warcraft er jo dette veldig likt som filmens konsept bare at en ikke karakterene lever i en virtuell verden men i den ekte.

Man opplever i dag at folk flykter fra den ekte verdenen og over i dataspillenes verden og mange bruker mer tid der enn i den virkelige verden. Filmen har en interessant problemstilling, men svarer ikke godt nok på de problemstillinger den møter. Man sitter igjen med en god del ubesvarte spørsmål. Som hvordan verden fungerer med surrogater. Man bruker bare tid på å fortelle historien i filmen og stopper ikke opp for å forklare hvorfor ting er som de er.

Filmen er basert på en tegneserie skrevet av Robert Venditti. Regien er ved Jonathan Mostow som står bak filmer som Terminator 3 og U-571. Han gjør her ingen dårlig innsats men overbeviser heller ikke med å skape noe stor filmkunst. Manuset er skrevet av Michael Ferris og John D. Brancato som også står bak de to nyeste Terminatorfilmene. I hovedrollen finner vi Bruce Willis som spiller godt som den litt slitne FBI agenten. Vi får også innslag av Rosamund Pike, Radha Mitchell, James Cromwell og rutinerte Ving Rhames.

Om man er sci-fi-interessert fungerer denne filmen relativt ok. Men for folk som ikke liker sjangeren kan nok filmen virke noe kjedelig. Det er også en del dramascener i filmen som fungerer nesten som de skal, noe som i seg selv er et godt tegn for slike type filmer. Men alt i alt er dette bare en enkel kriminalhistorie satt i en sci-fi verden.

Det hadde vært en del å hente om en bare hadde hatt et bedre manus. Det blir for enkel handling og kanskje for lite som skjer i filmen. Konseptet er greit og dette hadde potensiale til å bli en mye bedre film om man hadde greid å gjort litt mer ut av det. Effektene er godt gjennomført og det er en fin 'look' på filmen. Det hele kan oppsummeres som en ganske middels film, men som er fullt severdig og er litt artig om en liker roboter og liker å leke med de etiske fremtidsscenarioene.

- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Breakdown - Herlig 1990-tallsthriller...

• Surrogates
  • God Kveld Norge (TV2)