Anmeldelse av Hangover (The Hangover), amerikansk film fra 2009

Komedie Spilletid: 100 minutter

Hangover - Trailer 30.04.2009

Morsomt med denne fylleangsten...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.11.2009]

Doug skal feires med et heidundrende utdrikkingslag sammen med sine venner. Men om kvelden går det litt for vilt for seg. De har mistet brudgommen, og det er ikke deres verste problem. For deres del, er det best at det som har skjedd i Vegas blir der...

Det er bare to dager til Doug skal gifte seg. Han drar på et utrikkingslag som finner sted i Las Vegas. De som er med er hans to beste venner, Phil og Stu og hans kommende kones bror Alan. Al skal gjøres vilt, men etter første natten i Las Vegas er alle mann sanseløst beruset. De våkner opp med dundrende hodepine og husker ingenting fra natten før.

Suiten de bor i er ramponert og de finner en tiger på badet en baby som ingen vet hvem tilhører. I tillegg er Doug sporløst forsvunnet. De forsøker å finne ut hva som har skjedd. Det gjelder å finne Doug og få ham tilbake til Los Angeles før bryllupet hans. Men jo mer de finner ut om gårsdagens natt, jo mer problemer tordner seg opp.

Castet er godt satt sammen for denne filmen og består av Bradley Cooper, Ed Helms, Justin Bartha og Zach Galifianakis som de feirende karene. De gjør en gøyal innsats og skaper mye av humoren i filmen. I tillegg finner vi Heather Graham, Mike Tyson og Jeffrey Tambor i andre mindre roller. Regissøren heter Todd Phillips og står fra før bak filmer som Road Trip og Old School, som er litt i samme gaten som denne filmen. Todd gjør sitt til at denne litt syke komedien skal gi deg den rette latterstemningen.

Filmen er svært underholdende og morsom om man liker humoren. Uansett er dette en ganske vill og drøy film som bør oppleves om du liker det du har lest. Selv om alt dette er en lite sannsynlig blanding, må jeg gi litt cred for å ha kokt i hop denne komiske suppen av et utdrikningslag. Karakterene er også godt laget og utfyller hverandre fint. Regisøren Todd Phillips viser at han framdeles er å regne som en av Hollywoods hete komikort. Her lukter det oppfølger!

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Halvslapp oppfølger
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm
- Road Trip - En vill og morsom Road Trip

- Hysterisk latterkrampe!
- Nokså morsomt pølsevev

09.02.2010 sier Pål Frostad: Tøft! Du klarer å være kritisk til denne filmen som alle andre ser ut til å like voldsomt mye. Jeg deler mer din oppfatning og så ikke det helt store potensialet av filmen, men det var for all del morsomt innimellom. Også enig med deg om at dette var krampeaktig morsomt.
30.07.2009 sier Andreas Strømmen: Så den igår med to venner - HYSTERISK morsom! :D
08.07.2009 sier Pål Frostad: Fikk relativt gode anmeldelser av avisene også, så det lover bra. Denne fikk jeg litt lyst til å se :)
07.07.2009 sier Normann92: Drit bra film, hysterisk morsom. Anbefales!

• Hangover
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Filmsnakk.blogg.no
  • Ranablad
  • Nordlys
  • Haugesunds Avis

Legendary Pictures, BenderSpink, Green Hat Films

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»