Anmeldelse av Mission - Impossible, amerikansk film fra 1996

Action, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Første film glimter virkelig til

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.11.2009]

Ethan Hunt er en agent som er perfeksjonist til fingerspissene. En dag da han og teamet hans er på et hemmelig oppdrag, går noe skikkelig galt og hans agenter begynner å dø rundt ham. Da han møter sjefen sin, får han skylden for de drepte agentene. Han klarer såvidt å unnslippe sjefens vrede med livet i behold. Derfra begir han seg inn på et storstilt oppdrag for å forsøke å renvaske seg selv...

Tom Cruise passer godt inn i hovedrollen og har all den rutinen som skal til for en rolle av dette kaliber. Med seg på laget har han et herlig cast bestående av rutinerte Jon Voight (Heat, Enemy Of The State, Transformers), stødige Jean Reno (Léon, Ronin, Da Vinci-koden) og kule Ving Rhames (Pulp Fiction, Con Air). I de kvinnelige rollene finner vi franske Emmanuelle Béart, Kristen Scott Thomas (Hestehviskeren, Fire bryllup og en gravferd) og av den eldre garde møter vi Vanessa Redgrave (Om forlatelse, Mistanken). Brian De Palma står for regien. Han har prosjekter som Scarface, Carrie og De ubestikkelige på samvittigheten, og gjør her også en relativt god jobb.

Filmen innehar en veldig god 'hvem lurer hvem'-historie som virkelig får deg til å sitte klistret til skjermen. Det er mange ganger i filmen man lurer på hva som skjer. Man kan også bli litt usikker, men ting nøstes heldigvis godt opp og en etter å ha sett filmen sitter en ikke igjen med noen løse tråder. Handlingen og sammensetningen er fresh forhold til tiden dette ble laget på og en sitter igjen med utrolig god underholdning. Det er noe mindre action i denne filmen enn de etterfølgende Mission Impossible-filmene, men her sitter historien i førersetet. Deretter porsjoneres action og spenning ut etter hvert. Du har kanskje sett den litt klassiske scenen der Ethan Hunt firer seg ned i et hvelv som er überbevoktet, og den scenen setter standarden for spenningen i denne filmen. Det eneste som trekker ned i M:I er at det til tider kan bli for usannsynlig action og handling, men litt må man tåle når man skal bli underholdt på film.

I ettertid er det kommet en drøss med slike agentfilmer. Mest nærliggende er det vel å sammenligne dette med Bourne-filmene. Denne filmen har litt likheter med Bourne-filmen når det gjelder historien, men der Bourne-filmene forsøker å kjøre en mer virkelighetstro stil og med litt nedtonede actionmomenter er dette mer Hollywood med store eksplosjoner og en mer action av den mindre sannsynlige sorten. Og man har i ettertid bare kjørt mer og mer action og mindre og mindre sannsynlige situasjoner etter hvert som Mission Impossible-filmene popper opp på lerretet som paddehatter.

Oppsummeringsmessig synes jeg solid spenning og underholdning som skal premieres, selv om det til tider kan være av den litt usannsynlige sorten. Det er selvsagt en fin knivegg man balanserer på, men føler denne filmen ikke vipper over. Dette er en film for en anledning der man bare vil underholdes av kombinasjonen spenning og små drypp med action.

- Mission: Impossible - Fallout - Actionmesterverk som fenger stort!
- Mission: Impossible 5 - Still going strong!
- Mission Impossible 4 - Frem med popcornet!
- Mission - Impossible 3 - Frisk oppfølger
- Mission - Impossible 2 - Usannsynlig og underholdene

- Carlitos Way - Al Pachino og Sean Penn kjører et kriminelt show av høy klasse
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- De ubestikkelige - Bra gangsterdrama om Al Capone
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Blow Out - Strålende og meget undervurdert De Palma-thriller
- Carrie - Spesiell film som delvis lykkes