Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker coockies for å logge inn og innhente samtykke.

Vi bruker tredjeparts Cookies for:
- Høre podcast med Spotify
- Streamingwidget til Justwatch for å vise om hvilke streamingplatformer en film er tilgjengelig på.


|
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av After Everything, amerikansk film fra 2023

Drama, Romantikk Spilletid: 93 minutter

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Romantikk - Les flere.

Den siste Afterfilmen er en verdig avslutning!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.10.2023]

Vi skal til det siste kapittelet om Hardin og Tessa. Skal de endelig få hverandre for alltid? Eller går de hver sine veier som de pleier. Det gjenstår å se, men det begynner med at de ikke er på talefot. Han prøver alt han kan å få henne tilbake, men hun svarer at hun ikke vil ha noe mer med ham å gjøre. Han jobber videre med seg selv, men klarer aldri helt å få Tessa ut av hjertet sitt…

Dette er den femte og foreløpig siste filmen om Tessa og hardin. De andre filmene er basert på bøker av amerikanske forfatteren Anna Todd, men denne gangen er det regissør Castille Landon som har skrevet manuset selv. Landon har hatt regien på de tre siste After-filmene og har klart å skape ett nytt preg på hver film og denne gangen skaper han sin kanskje aller beste After-film. Det er jo litt kult å gi seg på topp.

Nytt av filmen er at vi følger alt fra Hardin sin side for det meste av filmen. Han har kjærlighetssorg og prøver å døyve den med å møte andre jenter, men det er vanskelig for ham å akseptere at det er over med hans livs kjærlighet. Vi får en film som fortsetter på den fjerde filmen der Hardin gir ut bok og han og Tessa går fra hverandre. Bokserien er også fordelt på de fire After-filmene og en Before-bok til slutt som er en slags prequel.

Igjen får vi en After-film, selv om det ikke blir så mye Tessa og Hardin som vanlig. For det meste får vi se en dyster Hardin som føler seg ‘lost’ i en verden uten Tessa. Han har gitt ut boken om forholdet til Tessa, men uten å spørre henne om det var greit. Derfor valgte Tessa å forlate Hardin og føler hun har gått videre i livet.

Filmen har sin helt egen vri på det hele. Vi får se mer av Hardin og dette er den ultimate siste filmen. Det blir mye tilbakeblikk til de andre filmene og vi gjenopplever viktige øyeblikk. For noen vil nok det gi noen tårer i øyekroken med å mimre tilbake. Du får en kjærlighetsfilm med mye følelser med et tungt drag over seg. Det går mye på den kjærligheten som var og ikke komme videre med livet.

Vi blir med på en svært idyllisk badeferie til eksotiske Portugal med klippekopping, strender, evig sol, fest og moro. Der treffer Hardin en spesiell jente, men det er vanskelig for ham å slippe seg helt løs. Han tyr til alkohol, men uten at det hjelper ham noe særlig. Han skriver også på en ny bok og gjør fremdeles sine feil, men han prøver å bli den perfekte mannen som Tessa skal ta tilbake, men hun er ganske bestemt på at fortid er fortid.

Det blir noen sexscener også i denne filmen og det er også med i After-blandingen. Men denne gangen er de mer sømmelige enn før. Det er mer fokus på romantikk i After Everything og filmen er langt i fra like frekk som de foregående filmene. Dramadelen er dog steppet opp et hakk og dette leverer bedre på sammensetningen og historien som fotelles. Hardin må virkelig jobbe og dette er så låst at det ikke er lett å si helt hvordan filmen vil ende. Det er også et friskt trekk at man ikke føler man vet hvor dette bærer hen.

Utviklingen i After-filmene har vært slik at Hardin begynner som en kvinnebedårer som praktiserer bruk og kast med kvinner, og så går Hardin over i en pusegutt som er så trofast at han mister seg selv på veien. Han går all inn for kjærligheten og gir seg aldri, selv ikke etter at han har tapt slaget.

Synes også at filmen ser langt bedre ut teknisk og i fotoarbeidet enn de foregående filmene. Det hjelper også på med flotte badeomgivelser og sydenstemning med mye flere strenger å spille på. Vi blir også tatt med i bryllupet til Hardins stebror og hans utkårede og vi får en del romantikk i filmen ved siden av all kjærlighetssorgen.

Konklusjon
Afterfilmene har vært litt av et jentefilmfenomen. Filmene har blitt beskrevet som en yngre versjon av Fifty Shades og Grey. Jeg har hatt gleden av å se alle Afterfilmene og de begynner ganske standard uten å overraske for mye. Det er likevel filmer det er lett å bli glad i. Og i kinosalen var det kun to menn, inkludert meg og resten jenter, og det skjønner jeg.

Filmene er god på det å skape både heit erotikk og samtidig holde en dønn romantisk tone. Det har blitt mer og mer historie og drama i filmene utover i filmserien. For min del var dette den beste After-filmen i serien. Jeg skal dog ikke røpe om dette går bra eller ikke, men filmen er i alle fall godt severdig og gir mye valuta for pengene for After-fansen.




Les også anmeldelser i samme filmserie:
- After ever happy - Familieskandaler og kjærlighet er ikke enkelt…
- After We Fell - I tredje omgang får forholdet til Tessa og Hardin mer prøvelser
- After We Collided - Ung kjærlighet blomstrer mer enn filmen
- After - Kjærlighet er aldri enkelt…

Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- After ever happy - Familieskandaler og kjærlighet er ikke enkelt…
- After We Fell - I tredje omgang får forholdet til Tessa og Hardin mer prøvelser

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,2 av 6 - 19 stemmer)

Kritikker i media

  • After Everything
  • RogerEbert.com
  • FilmMagasinet
  • Commonsensemedia.org
  • Denofgeek.com
  • Reelreviews.com
  • Easternecho.com
  • Filmfront
  • Cinemaonline.dk
  • Moovy.dk
  • Filmmagasinet Ekko
  • Thereviewgeek.com
  • Moviezine.se
  • Filmtopp.se
  • Cinetaste.se
  • Jyllands-Posten
  • Soundvenue.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Den første julen i Skomakergata»

 

«There's Something in the Barn»

 

«The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk