Anmeldelse av Askepott (Cinderella), amerikansk film fra 1950

Familie, Animasjon, Musikal, Fantasi, Romantikk Spilletid: 74 minutter Aldersgrense: 5 år

Disneys Askepott har også sin sjarm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.10.2009]

Den vakre og sjarmerende Askepott blir tvunget til å være tjener i sitt eget hus av hennes stemor. Hun holder motet oppe og fortsetter å være snill lydig med alle rundt seg. I mens drømmer om at lykken en dag også må smile til henne...

Det var en gang for lenge siden i et bitte lite kongerike langt borte. Fredfull, velstående og flyt med myter og tradisjoner. Her i et staselig slott bodde en enkemann og hans lille datter Askepott. Til tross for at han var en snill og hengiven far, som gav sitt kjære barn alt det kunne ønske seg. Men han følte at det også trengte en mor kjærlighet. Så han giftet seg på nytt, og valgte seg som andre kone en kvinne av god familie med to døtre på Askepotts alder, som het Anastasia og Drizella.

Men det var først med farens alt for tidlige død at stemorens egentlig vesen kom fram. Kald, ondskapsfull og misunnelig på Askepotts sjarm og skjønnhet. Hun var fast bestemt på å fremme sine to keitete døtres interesser. Etter som tiden gikk forfalt derfor selve slottet mer og mer. Familiens formue ble ødslet bort på de forfengelige og egoistiske stesøstrene. Mens Askepott ble herset og ydmyket og til slutt tvunget til å være tjener i sitt eget hus. Og trass i alt dette forble Askepott likevel øm og snill. For hver morgen fattet hun nytt håp om at en dag ville også hennes drømmer om lykke bli til virkelighet...

Alle elsker vel en historie om en som er undertrykt og som til slutt ender opp med selve lykken. Dette er som jentenes svar på Askeladden. Også Askepott klarer det å heve seg over undertrykkelsen. Ordet tro går igjen i hele filmen. Det at folk som ikke har det beste utgangspunktet i livet også kan lykkes, er noe man liker å se. Askepott er kjernekvinne vi ikke kan annet enn å like.

Alle kjenner Askepotthistorien og Disney klarer å gjøre sin egen vri på det klassiske eventyret. Filmen inneholder blant annet den herlige og klassiske scenen der musene syr kjole for Askepott med en nydelig sang til som man ikke kan annet enn å elske. Man opplever at dette er en veldig godt fortalt historie. Dette er nok drømmefilmen til (nesten) alle jenter. Hvem drømmer ikke om å møte drømmeprinsen. Man kan ikke annet enn å elske denne filmen som er en film som har alt en god film bør inneholde.

- 101 Dalmatinere - Nok en fornøyelig klassiker fra Disneymaskineriet
- Tornerose - Teknisk sett svært god