Personvern og cookies

Filmfront.no er ansvarlige for dine data. Vi bruker coockies for å logge inn og innhente samtykke.

Vi bruker tredjeparts Cookies for:
- Høre podcast med Spotify
- Streamingwidget til Justwatch for å vise om hvilke streamingplatformer en film er tilgjengelig på.


|
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Asteroid City, amerikansk film fra 2023

Komedie, Romantikk, Sci-Fi Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: Alle år

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Sci-fi - Les flere.
- Komedie - Les flere.

Klassisk Anderson, noe nedtonet, men hjelpes så deilig film!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.06.2023]

Familier og mennesker fra hele landet samles i den amerikanske ørkenlandsbyen Asteroid City for det årlige Junior Stargazer-konventet. Plutselig skjer det utrolige når et stor UFO melder sin ankomst og byen må stenges av i ettertid for forskningens- og etterforskningens skyld. 

Perfeksjonist-auteur Wes Andersons siste film er, som vanlig, en fryd og nytelse for både øyne, ører, intellekt og som kunstopplevelse, i en film som er hakket mer rolig og mindre frenetisk enn særlig hans forrige film. 

The French Dispatch (2021) var nemlig, om aldri så imponerende fullspekket med detaljer og imponerende scenografi som skrek av gjensynsoppfordring, temmelig voldsom å holde følge med i klipp, rytme og narrativt tempo.

Asteroid City er slik hakket mer bedagelig i så måte, men misforstå rett - dette er fremdeles perfeksjonert eyecandy, inkludert i detaljer og tidvis i små doser høyt tempo. 

Om ikke karaktergalleriet i Andersons filmer har vært fullspekket med stjernenavn før, er i hvert fall denne det! Her er gjengangere som Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Edward Norton og Adrien Brody, men også nye navn som Tom Hanks, Scarlett Johansson, Liev Schreiber, Steve Carell og Margot Robbie. For å nevne noen.

Til denne ørkenlandsbyen samles det hummer og kanari av mennesker, inkludert den nylige enkemannen Augie (Schwartzman) og hans fire eksentriske barn, filmstjernen Midge Campbell (Johansson), en skoleklasse av geniale nerdeungdommer, forskeren Dr. Hickenlooper (Swinton) og eieren av Motellet ute i ørkenen (Carell). Igjen, bare for å nevne noen.

Noen av de herligste karakterene er denne gang barna. Både skuespillere og karakterer er skrevet latterlig festlige, som de tre hekse- og vampyr-spirene til enkemannen Augie, eller de nerdete intelligente ungdommene på skoletur til ørkenbyen. Filmens første halvdel funker og underholder her mest, og best, mens en midtdel faller litt i både tempo, handling og interesse, før det så tar seg opp igjen mot slutten. 

Asteroid City ser, ikke uventet, helt fabelaktig pen ut! Estetikken, det visuelle og fargespekteret roper ikke bare av 50-tallet, som handlingen er lagt til, men den får noe tegneserieaktig og teatralsk tilforlatelig over seg, noe som selvsagt passer Anderssons handling, location og karakterer ypperlig.

Mesterregissørens kjente stil bærer preg av å være holdt i stramme, perfeksjonistiske, estetiske og visuelt stramme rammer, hvor midtstillinger, balanse, portrett- og fokus på objektivene alltid er sentralt, og som skaper denne Anderson-stilen. 

Historien er, også som vanlig, noe vanskelig å forklare, i et mer eller mindre klassisk karakterfullt og sterkt Wes Anderson-landskap. Men med location og landskap lagt til ørkenen, får filmen noe hakket mer rent, stilisert “enkelt” og pent over seg, noe som gjør at man ikke føler man blir helt satt ut av detaljrikdommen, noe som ofte preger filmene hans.

Selv om Anderson i stor grad bruker den velkjente balansen og bildeinnstillingene til å styre våre blikk til riktig oppmerksomhet og fokus, blir Asteroid City hakket mer behagelig å overvære, mye takket være litt nedtonet detaljrikdom og tempo. Dette er rett og slett en film som lett minner oss på hvorfor vi elsker filmmediet, for Anderson får ikke bare maksimalt ut av muligheter og virkemidler, men han tilbyr igjen en intellektuell og estetisk nytelse i 104 minutter. Slikt blir man bare vannvittig takknemlig for!

(Foto/Copyright: Pop. 87 Productions LLC)




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- The French Dispatch - Erketypisk Anderson, i et helt vilt oppslukende univers!
- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise
- Livet under vann med Steve Zissou - Pen visuelt sett, men filmen har mer å gå på innholdsmessig
- The Royal Tenenbaums - En av Wes Andersons beste filmer...
- Rushmore - Overraskende god sær komikk
- Bottle Rocket - Wes Andersons første spillefilm har sine stunder

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,5 av 6 - 22 stemmer)

Kritikker i media

  • Asteroid City
  • IGN.com
  • Dagbladet
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Klassekampen
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Politiken (Danmark)
  • Cine.no
  • KinoMagasinet
  • Soundvenue.com
  • Connery.dk
  • FilmMagasinet
  • The Guardian
  • Aftenposten
  • Berlingske.dk
  • slantmagazine.com
  • Filmmagasinet Ekko
  • Borsen.dk (Børsen)
  • Cinemaonline.dk

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«There's Something in the Barn»

 

«The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk