Anmeldelse av Casablanca, amerikansk film fra 1942

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 11 år

Mesterlig satt sammen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2009]

Vi befinner oss i Casablanca som under andre verdenskrig er et uokkupert område i Afrika. I Casablanca havner alle krigsfanger som har flyktet. Vi følger Rick Blaine som driver Rick's Café. Han er en mann som forsøker å holde seg nøytral til alle konflikter, også når det gjelder damer. Men en dag dukker Ricks gamle flamme Ilsa Lund opp og setter ham virkelig på prøve...

Da den annen verdenskrig bøt ut, var det mange europeere som satte sine håp til friheten i Amerika. Lisboa ble utgangspunktet, men alle kunne ikke dra rett dit. Derfor oppstod det en innviklet flyktningrute. Paris til Marseille, over Middelhavet til Oran, så med tog, bil eller til fots til Casablanca i Fransk Marokko. Her kunne de som var heldige med penger eller innflytelse få et utreisevisum og dra til Lisboa og siden til Amerika.

I uokkuperte Casablanca venter de håpefulle resterende krigsflyktningene. To tyske kurerer er blitt myrdet. Tyskerne kommer for å finne de skyldige, som de er sikre oppholder seg i Casablanca. Rick Blaine er en mann med en bakgrunn som våpensmugler og har sloss mot Franco i Spania. Nå driver han Rick's Café Américain som er en av de mest ettertraktede utestedene i området. Han blir oppfattet som nøytral til alt og alle rundt seg, også damer. Men når hans gamle kjærlighet Ilsa Lund dukker opp, blir det andre boller.

Humphrey Bogart spiller troverdig og solid som Rick Blaine. Hans kvinnelige motstykke blir spilt av velkjente Ingrid Bergman. De danner et bra filmpar som blir involvert i problemfull kjærlighet. Vi finner også mange ganger Oscarnominerte Claude Rains i en sentral rolle, som forøvrig spiller troverdig i sin rolle som Louis Renault.

Filmen bygger på teaterstykket 'Everybody Comes to Rick's' av Murray Burnett og Joan Alison. Manuset er mesterlig satt sammen og spiller på flere strenger med kløktig konversasjon, små porsjoner med humor og en medfølgende kjærlighetshistorie. Regien er topp levert av Michael Curtiz. Musikken blir glimrende servert av Max Steiner. Den inkluderer perler som klassikeren 'As Time Goes By'. Filmen ble nominert til hele 8 Oscars og fikk for blant annet beste film og beste regi.

Dette er en film som er mesterlig satt sammen. Vi får presentert en komplisert kjærlighetshistorie som involverer krig, politikk og menneskers skjebner. Filmen var høyaktuell da den kom ut midt under andre verdenskrig. Karakterene er velgjort og gjør at dette blir noe som filmelskere gjennom alle tider har elsket denne filmen. Filmen er en sann klassiker som blant annet inneholder det udødeliggjort sitatet som 'He's loocking at you kid'. Dette er virkelig en film man må se og har vært plukket ut som den nest beste av det amerikanske filminstituttet gjennom tidene. Også stor pluss i margen for at man føler at ikke alt er gitt på forhånd.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Sabrina - Fortryllende Sabrina
- Afrikadronningen - Holder seg godt
- The Big Sleep - Storspillende Humphrey Bogart i toppform!
- Malteserfalken - Filmhistoriens første Film-Noir

- White Christmas - Jul med innslag av romantikk, sang og dans
- The Adventures of Robin Hood - En av de meste klassiske Robin Hood-filmatiseringene

11.02.2010 sier Pål Frostad: Intresante bemerkninger du kommer med. Jeg likte nok denne filmen en del bedre enn deg. Det var spennende at filmen ble laget og kom ut under andre verdenskrig og omhandlet temaet som jeg setter meget høyt på fasinasjonsskalaen. Jeg liker veldig godt historien i denne filmen og synes filmen er ganske så originalt laget. Jeg hadde trodd at denne filmen skulle innha flere klisjeer enn den faktisk har. Faktisk synes jeg denne filmen klarte seg bemerkelsesverdig gjennom tidens tann, og så liker jeg godt slutten. Skuespillet synes jeg var godt og jeg synes ikke at Ingrid Bergman gjør noen dårlig tolkning av Ilsa Lund. Nå er det jo sikkert enklere å spille mann på film enn dame på denne tiden. Damer skal ha så mye følelser og menn skal bare være galante og intresante.

• StudVest

Engelsk, Tysk, Fransk