Vi følger en ung forfatter som sliter med å få ting til å gå rundt. Han følger fremmede rundt i Londons gater og gjør dette for å prøve å finne inspirasjon til sin første roman. Etter hvert fokuserer han seg på en mann ved navn Cobb. Han er velkledd og kjekk og livnærer seg som innbruddstyv. Forfatteren blir kjent med Cobb og blir med ham på innbrudd. Der får vi se at Cobb ikke bryr seg om å så mye det materielle verdiene med innbruddene, men heller å drikke god vin og andre frynsegoder. Etter hvert blir forfatteren dratt dypere og dypere inn i den kriminelle underverdenen i Londons gater…
Christopher Nolan er en filmskaper som har virkelig stilt opp med mye god underholdningskunst innenfor filmmediet. Han har levert klassiker på klassiker og er og har vært en svært spennende filmskaper. Dette er hans første film og den er langt unna det underholdningspreget mange av hans blockbustere har. Likevel føles dette som en forseggjort film med mye skapervilje. Det ser vi i de mange små detaljene i filmen. Og da særlig i fotodelen med mye kule kameravinkler og kule og estetiske ting som fanges i kameraruten.
I starten av filmen ser vi kun noen hender, før vi presenteres for forfatteren som følger etter folk. Etter det blir vi dratt inn i filmen som også en blondine blandes inn i blandingen, og henne prøver forfatteren han å få et forhold til. Selve historien i filmen er litt småfiffig og ting er ikke helt som de ser ut på forhånd. Med andre ord er det ikke like lett å si hvem man kan stole på og ikke. Det er noen tvister i filmen som gjør dette ekstra kult å følge.
Dette er en uavhengig filmproduksjon som er skrevet, produsert, klippet og regissert av Christopher Nolan. Filmen er i sjangeren neo-noir der alt er gjort på billigst mulig måte, med fokus på mest mulig film for pengene. Den er skutt i 16 mm og alle opptak er øvd inn så nøye at man bare tok en take. Det er minimalt med ekstra lyssetting i filmen og Nolan brukte stort sett det naturlige lyset eller bare lys som var tilgjengelig på stedene filmen er spilt inn. Nolan har med andre ord lært mye av faget sitt gjennom å ferdigstille denne filmen. Filmen er utført i sort-hvitt og har et meget realistisk preg over seg. Nolan hjalp også til med foto i filmen.
Filmen oser ut av Nolans filmæra. Det er noe med hvordan Nolan skaper sine filmfortellinger på. Det er ikke alt som er oppe i dagen i handlingen og han er god på å både skape kule stemninger med musikk og handling som får meg engasjert i verket. Det er ikke mye musikk i filmen, men noen ganger får vi noen lange toner og som skaper en del mystikk. I innbruddene er det ofte helt stille utenom lyden. Dette er også med på å skape spenning og autentisk stemning under disse innbruddene. Filmen leker også litt med oss seere i måten den er fortalt på, og dette gjør at dette ikke er så rett frem som man først tror.
Konklusjon
Dette er vellaget og fotoet virker godt planlagt. Dette vitner om en filmskaper som har ambisiøse ideer med kunsten sin. Og denne filmen er ganske kunstnerisk og sær av seg. Den har et klassisk indiefilmpreg over seg. Skuespillerne gjør en naturlig og fin innsats i filmen og er instruert og er fotografert på en stilfull og interessant måte. Filmen er langt i fra allmenn, men likevel er dette en film for dedikerte filmelskere. Det er for meg litt vanskelig å sette et terningkast på filmen. Det fordi dette gav meg mye å se, men føles samtidig litt langtekkelig til tider, men filmen er verdt å bruke tid på og det er stilig å se hvordan Christopher Nolan begynte sin stolte og kvalitetsfulle filmografi.
Terningkast: 4+