Anmeldelse av The Banshees of Inisherin, irsk film fra 2022

Komedie, Drama Spilletid: 114 minutter

- Komedie - Les flere.

Hjelpes, for en fantastisk quirky og herlig irsk skrøne!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.01.2023]

På en liten irsk øy i 1923 lever blant andre to kamerater og livslange venner. En dag bestemmer imidlertid den ene av dem seg for at han ikke lenger liker den andre. Er det noe den andre ikke har forstått? Har han sagt eller gjort noe, uten å huske det?

Historien om vennene Padraic og Colm kan i utgangspunktet se ut som årets (hittils) dølleste og gråeste drama, attpåtil med en rar tittel man ikke forstår. Men, ikke la deg lure, for dette er allerede en av årets beste filmer på norsk kino!

Regissør Martin McDonagh står fra før av bak de to mer fartsdrevne krimkomediene Undercover i Brügge (2008) og Seven Psychopaths (2012). I 2017 gjorde han seg virkelig bemerket med det sterke Oscar-nominerte og vinnende dramaet Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, med Frances McDormand i hovedrollen. Nå er han igjen tilbake med et sterkt drama, denne gang med to rare karer i hovedfokus.

La oss ta tittelen først. En banshee er fra irsk folklore en kvinnelig ånd som åpenbarer seg i forbindelse med død og fordervelse. På denne irske øya bor altså Padraic og Colm, hvis sistnevnte plutselig en dag, og uten forvarsel, har bestemt seg for at Padraic er for kjedelig, snill og tam til å misbruke tiden sin på. Han vil heller spille fiolin, komponere egne melodier, og slik skape noe for sitt ettermæle. Den snille og enkle Padraic forstår derimot ingenting, og stemningen dem imellom forsures ytterligere utover vårparten i 1923.

Som et speilbilde av forholdet mellom Padraic og Colm, herjer den irske borgerkrigen i bakgrunnen. En lokal gammel kone trasker rundt på øya og irriterer folk med sin tilstedeværelse, men gubbene på øya møtes daglig for en øl på den lokale puben. Søstera til Padraic, Siobhán, bor sammen med broren og ingen av dem har noe partner. De bor på sin lille går med dyrene, inkludert minieselet Jenny. Når bestevennen snur ryggen til ham, klarer ikke Padraic å forstå eller akseptere det. Til slutt truer Colm med å kutte av seg fingrene om ikke Padraic holder avstand. Mener han virkelig alvor, og hvorfor?!

Handlingen i The Banshee… er litt vanskelig å forklare, mye fordi den kan virke banal og rar, som resten av filmen også forsåvidt er. Men tenk på det - har vi ikke alle plutselig, og gjerne uten at vi helt skjønner det selv, bare blitt lei av noe, eller noen?

I løpet av livet gjennomgår vi ofte forandringer og utvikling, og på veien kan vi plutselig erkjenne og få a-ha-opplevelser hvor vi ser klarere og forstår at nei, dette gidder jeg faktisk ikke lenger. Noe slikt er det Colm opplever, til stakkars Padraics fortvilelse.

Colin Farrell spiller hovedrollen knakende godt! Farrell, som nylig ble Oscar-nominert for denne karakteren, får oss til å både like og mislike ham, i all sin godhjerta snillhet, men etter hvert også noe innpåslitne klengete tilstedeværelse. For Colm føles Padraic å være overalt, alltid!

Oscar-nominert er også Brendan Gleeson (Colm), Kerry Condon (søster Siobhán) og Barry Keoghan for sine biroller. Sistnevnte er den lokale slasken av en ung kar som stadig havner i bråk, spesielt overfor sin voldelige far som også er øyas eneste politimann. Sammen utgjør de et knallsterkt birolle-ensemble, og tilfører filmen gull på alle måter!

Det er virkelig sjeldent å se en film som The Banshees of Inisherin. Den likner ikke noe man har sett før. Den er så langt i fra en formelpreget underholdningsfilm som man nesten kommer. Det vil si… den bruker både enkel humor, enkle karakterer, og en setting som også er like enkel som den er menneskelig relaterbar. Men den gjør det så sykt godt, overbevisende, morsomt og småquirky at man bare må ta av seg hatten!

Vesnene på denne øya, levende, som døde, som åndelige, bergtar oss med sin kombinasjon av menneskelighet og rarhet, en kombinasjon manusforfatter og regissør McDonagh får maks ut av med sin dyktige penn og regi. Padraic og Colms nærmest prepubertale uvennskap er en opplevelse som aldri føles overdrevet eller tam, men innehar en imponerende balanse mellom så mange velfungerende elementer at man priser seg lykkelig over slike filmjuveler. Denne lille irske kyst-skrøna av en historie skildrer på en morsom, finurlig og sært mørk måte hvordan man muligens kan bli, om man bor for lenge på et sted hvor det er lite å finne på. Denne vittige tristessen fortjener alle sine 9 Oscar-nominasjoner!

(Foto/Copyright: 20th Century Studios)

Se om film er på streaming:

- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri - Svært underholdende dysterthumoristisk drama
- Seven Psychopaths - Kimer til filmlek rotes bort
- Undercover i Brügge - Velspillt actiondrama