Anmeldelse av Bullet Train, amerikansk film fra 2022

Action, Komedie Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Action og komedie i en pen innpakning

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 23.01.2023]

Ladybug (Brad Pitt) er en leiemorder som er ombord på et høyhastighetstog i Japan hvor han har fått et oppdrag om å hente en koffert og gå av på en senere stasjon, men på samme tog er det flere andre som også ønsker å slå kloa i den samme kofferten. Samtidig venter lederen av yakuzaene på endestasjonen med hele hæren sin om ikke kofferten og sønnen hans blir overlevert til ham når toget er fremme. Hvilken av de kriminelle er den smarteste og hvor langt er de villige til å gå for sine respektive oppdrag?

Det er liten tvil om regissør David Leitch kan både action og komedier. Med filmer som «Atomic Blonde», «Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw» og «Deadpool 2» har han virkelig klart å lande en sjangermiks som det er lett å like. Det kan til tider også bli litt for tullete og litt for drøyt, men jeg synes han har en evne til å holde det innenfor en gitt ramme i stedet for å bevege seg langt på utsiden. «Bullet Train» er intet unntak.

Allerede i åpningsscenene ser man snev av en type actionkomikk og dialog som vi har sett Guy Ritchite perfeksjonere til fingerspissene gjennom flere av sine beste filmer. De britiske filmene «Lock, Stock & Two Smoking Barrels» og «Snatch» er nok kremeksempler på hvordan man kan lage en slik type film og det ser faktisk ut som at regissør David Leitch har forsøkt å kopiere nettopp de filmene og lagt til elementet om å plassere hele handlingen ombord på et tog. På sett og vis er «Bullet Train» det man får om forsøker å kjøre «Snowpiercer» og «Snatch» i en blender. Her er det mange gode øyeblikk hvor latteren sitter løst og nok interessante rollefigurer til å holde storyen oppe (selv om den er både litt søkt og tynn om man ser på den isolert sett). Legger man på den type blodige drap og slåssescener som vi har sett i filmer som «John Wick» og «Deadpool» så har vi fått med alt som utgjør essensen i «Bullet Train».

Det som dessverre drar ned litt for min del er noen rollefigurer som jeg aldri får helt sansen for, slik som Prince, Wolf og The Hornet. Alle tre spiller sentrale roller i det som foregår, men jeg synes de mangler det lille ekstra for å fungere som en hjørnestein for filmen – samtidig som at man også sitter med situasjoner og dialog som egentlig blir litt for tullete i blant. Det tok også litt tid før jeg varmet opp til den linja som Brad Pitt («Seven» og «World War Z») sin rollefigur ligger på, da jeg i stor grad synes det ble litt mye tull i starten. Det kommer også et par scener litt senere i filmen hvor jeg synes de kunne ha dratt ham i en litt annen retning enn de faktisk gjør (uten at jeg skal nevne hvor, hva og hvordan for å unngå «spoilers»).

Filmen skal derimot ha skryt for at den kjører løpet fullt ut til endestasjonen og vel så det. Etter hvert som jeg satt meg godt ned i et av togsetene følte jeg meg mer og mer komfortabel, og således lider ikke filmen av splittet personlighet slik som noen filmer ender opp med ha. Det er en lett og artig film som er voldelig og brutal uten at det går utover underholdningsverdien, derav aldersgrensen på 15 år. Jeg tror nok ikke den egner seg for publikum under denne alderen da det er en del visuelle virkemidler som ikke egner seg for barn, men sånn sett så kunne de også fjernet en del av dette da det egentlig ikke har noen hensikt annet enn å «sjokkere». Men alt i alt er «Bullet Train» en underholdende film som det er lett å se om du ikke orker å bruke for mye energi på å tenke eller å la deg bli dratt i en et omfattende univers. Her er det kriminelle ombord på et tog hvor alle har sine mål med å være der. Action, komedie og høy fart. Det fungerer, det. Terningkast fire.

Se om film er på streaming:

- Fast & Furious: Hobbs & Shaw - Overdose Hobbs & Shaw, på godt og vondt
- Deadpool 2 - Rappkjefta Deadpool er tilbake, hakket dristigere! (Inkl. D-Box vurdering!)
- Atomic Blonde - Rå og brutal kald-krig-action!
- John Wick - Lekker voldsballett med enkelte andre gode tendenser

• Bullet Train