Anmeldelse av Funny Face, amerikansk film fra 1957

Romantikk, Komedie, Musikal Spilletid: 103 minutter

Romantisk moteeventyr med sang og dans

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.10.2009]

Et motemagasin leter etter et nytt uttrykk og finner det de leter i den utradisjonelle jenta Jo Stockton. Da går turen rett til Paris der amors piler svever i luften...

Alt starter i motebransjen, nærmere bestemt et motemagasin som blir ledet av Maggie Prescott. Vi følger motefotografen Dick Avery som er på utkikk etter et nytt uttrykk til magasinet ved å finne en ny modell. Han finner det han leter etter i en bokhandel i den unge damen Jo Stockton som er både lynende intelligent og pen i samme åndedrag.

Maggie er først ikke overbevist og mener at de ikke kan ha et 'Funny Face' som modell, men det er akkurat det de leter etter. Men det er ikke bare lett å få Jo Stockton på kroken, hun vil egentlig ikke være modell. Hun har en drøm om å dra til Paris for å snakke med sin ynglingsfilosof. Da det viser seg at som modell er det nettopp til Paris hun skal, går hun med på et kompromiss for å nå den egentlige drømmen hennes.

I hovedrollen finner vi Audrey Hepburn hun har en sjarme som passer godt inn i denne filmen. I kontrast til den unge Hepburn finner vi entertaineren Fred Astaire. Han klarer å underholde selv om han i denne filmen begynner å dra på årene, og danser og beveger seg som en ungfole.

Filmen er en litt artig musikal med romantiske og komiske undertoner. Stanley Donen er regissør for filmen. Han står også bak superklassikeren 'Singin' in the Rain', som nok må sies å være en del bedre film enn 'Funny Face'. Filmen fikk hele fire Oscarnominasjoner blant annet for beste manus. De to stjerneskuddene Audrey Hepburn og Fred Astaire tilføyer denne filmen mye glød. Og til tross for aldersforskjellen mellom de to stjernene på nesten 30 år fungerer romansen fint. Filmen begynner litt rotete men kommer seg veldig etterhvert. Alt blir heldigvis mer interessant å følge. 'Funny face' har flott scenografi og gir oss flere tøffe scener. Alt dette gjør at denne filmen klatrer opp på en femmer på terningen.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Sabrina - Fortryllende Sabrina

- The Little Prince - Fantasifull og rar barnefilm i musikalform
- Charade - Hepburn og Grant i en juvel av en herlig klassiker!
- Singin' in the Rain - Fornøyelig med svært koordinert sang og dans

• Movie Metropolis
  • Littlewhitelies.co.uk
  • Reelfilm.com

Paramount Pictures

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»