Anmeldelse av Glass Onion: A Knives Out Mystery, amerikansk film fra 2022

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Følger opp med et nytt Knives Out-mysterium

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.12.2022]

En rekke venner blir invitert til en gresk øy av milliardæren Miles Bron. Der blir vennegjengen med på litt av et dødelig spill. Underveis kommer det indikasjoner om at noen av de inviterte på øyen har skjulte motiver om mord. Etterforsker Benoit Blanc er også med på moroa og han går grundig til verks når saken rulles opp. Det store spørsmålet er hva som foregår og hvorfor. Alle på øyen blir ufrivillig involvert i mordmysteriet og lurer på både hvem morderen som går løs der er…

Vi er kommet i en ny tid der nye filmer kan komme rett på Streaming. ‘Knives Out’ gikk på kino og det gjorde at alle ble knyttet til konseptet og nå kommer oppfølgeren rett på Netflix. Heldigvis er tiden over der ‘rett på video’ sjelden var noe bra og det er ‘Knives Out 2’ et godt eksempel på. Humoren er i alle fall på plass og filmen er inn i tiden med etterforskere som spiller ‘Amoung Us’ og annet moro. Det er mange gøyale rollefigurer som krydrer inntrykket og bidrar til humør i fortellingen.

Jeg satte stor pris på første omgang med Knives out. Den hadde et intrikat mysterium. Filmen er dog litt i det lengste laget med sin spilletid på godt over to timers tid, men filmen kler litt å ha mye å spille på. Det tar derfor litt tid før filmen kommer skikkelig igang. Dette minner jo litt om Agatha Christies mysterier, men med moderne vri og følger opp første film på en underholdende måte.

Vi får treffe igjen Benoit Blanc i Daniel Craigs skikkelse som vi elsket fra første runde og men alle de andre rollefigurene er nykommere rundt ham. Daniel Craig er en skuespiller som har en elegant tilstedeværelse. Han har noe av den Bond-aktige sjarmen og passer godt inn som privatetterforsker med en stor finesse.

Med på moroa er en del andre kjente skuespillere, i alt fra Edward Norton (Fight Club og American History X) til Dave Bautista fra Marvels superheltunivers som spant ut i fra Guardians of the Galaxy-filmene. Du får også innslag fra Hugh Grant (Love Actually, Bridget Jones Dagbok og Notting Hill) og samt Kate Hudson som figurerte i mange romantiske filmer på slutten av 1990-tallet og begynnelsen på 2000-tallet, med Almost Famous som den store filmen hennes.

Oppfølgeren kan føles noe omstendelig til tider. Det fordi det er mye detaljer og vi får en del tilbakeblikk på forrige mysterium som er en del av blandingen. I starten bygges det opp rundt rollefigurene, og litt under timen inn i filmen starter mysteriet. Det mangler med andre ord litt driv i starten, men likevel føles filmen lett og ledig. Det brukes heller tid på å skape et fundament til å basere filmens kommende mysterium på.

Heldigvis føler du fremdeles at denne oppfølgeren føles som en Knives Out-film med passe intrikat mysterium og med den lette krimatmosfæren som første film var god på. Det er en lett og sommerlig atmosfære i filmen. Alt foregår på en gresk øy i et ferieparadis for rike med sol og idylliske omgivelser. Filmen har en kul fortellerstil og en drive som gjør at man får mye ut av lite i starten og etter hvert kan briljere litt mer og mer.

Regien er ved Rian Johnson, som også regisserte første Knives Out-film. Johnson har også laget andre storfilmer som ‘Looper’ og ‘Star Wars - The Last Jedi’. ‘Knives out 2’ er dog en helt annen film enn de nevnte sci-fi-filmene på mange vis. Dette føles mer som en lek med materialet i en lekker visuell innpakning.

Dette er passe utfordrende lettfordøyelig krimunderholdning og filmskaperen har lagt ut mange spor og filmen er spekket med detaljer som forklarer det du skal møte. Med andre ord skrelles filmen som en løk i lag på lag og visuelt sett er hovedbygningen på øyen en kul bygning med en glassformet kuppel formet som en løk på toppen.

Og disse lagene i filmen gjør at etter hvert som filmen går fremover, så avsløres detaljer fra fortiden i samme åndedrag. De artige rollefigurene er også med på å skape den rette atmosfæren der humoren er en viktig del av det hele som er litt skrudd til i satirisk grad.

Du skal bare være klar over at filmen har en del mommentum. Det er mange tråder i filmen som gradvis sys sammen på imponerende lekent vis. Og selv om filmen begynner litt traust og det tar litt tid på å komme til der hovedretten begynner, så er dette meget solid og fornøyelig, på en måte du setter stor pris på om du har tid og er i stemning for lett og snedig krim.

Med andre ord er dette et mysterium som fikk meg med på notene og følger godt opp det du fikk i første film. Dette er kanskje ikke like klassisk mysterium som i første film, men det har en del elementer av godt gammeldags merke og er spekket med detaljer og forklaringer som får utfordret de små grå. Det vil si at om du likte første omgang, så får d

Terningkast: 5-

Se om film er på streaming:

- Knives Out - Knivene fram og tomlene opp!

- Knives Out - Knivene fram og tomlene opp!
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Looper - Variert og spennende sci-fi!

• Glass Onion: A Knives Out Mystery
  • Denofgeek.com
  • EscribiendoCine
  • Espinof.com
  • Combustible Celluloid
  • Lydogbilde.no
  • Ljudochbild.se
  • Filmtopp.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Filmthreat.com
  • Paste Magazine