Anmeldelse av Gulltransporten, norsk film fra 2022

Drama, Thriller, Krig Spilletid: 117 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Krigsfilm - Les flere.

Solid og spennende norsk krigsfilm på Viaplay

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2022]

Vi skal tilbake til 9.april 1940. Da invaderer tyskerne Norge. Det gjør at mye av de norske verdiene må skjermes, det også den viktige gullbeholdningen. Handlingen begynner i det Norges Banks gullbeholdning i all hast kjøres til Lillehammer der man tror at alt er trygt. Tyskerne får nyss i denne planen og gullbeholdningen må derfor ut av landet for å være trygg. Der kommer sekretæren for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, Fredrik Haslund, inn i bildet. Han har fått ordre om å sikre at gullbeholdningen kommer seg ut av landet uten at tyskerne slår kloa i den. Det blir et farefullt oppdrag som møter på mange farer og utfordringer da tyskerne er hakk i hæl på dem…

Dette er en krigsfilm basert på virkelige hendelser, men det sies at filmen tar seg noen friheter forhold til den virkelige historien om hvordan gullbeholdningen ble forsøkt smuglet ut av landet. Alt begynner 8. april 1940. Det er bursdagsbesøk og alt er fryd og gammen. Men så går flyalarmen og da blir tilværelsen mer og mer i form av kaos. Vi ser da at hovedpersonen må komme seg ned på jobben for å slette hemmelige dokumenter. Men dette er bare begynnelsen, fordi det er mye som ikke må komme i tyskernes hender.

Det er befriende å se en ‘rett på streaming film’ klarer å skape store illusjoner. Jeg er litt imponert over det filmen har å by på. Filmen begynner som en dramafilm, men beveger seg mer og mer over til en thriller etter hvert. Dette er gjennomført ganske spennende saker og stemningen i filmen er meget krigsaktig. Det er veldig mye handling i filmen og det i seg selv gjøre at filmen har mye å spille på. Filmen er også meget actionfylt og filmen fremstår som underholdende og vellykket tvers igjennom.

Det kryr av norske kjente skuespillere som spenner i alt fra Eivind Sander (Nissene i Bingen), Ida Elise Broch (Hjem til Jul) til Gard B. Eidsvold (Troll) og Terje Strømdahl (Taxi og Hotel Cæsar). I tillegg kommer de store navnene, som Jon Øigarden, i front i hovedrollen, og en alltid så solid Sven Nordin som storspiller og oser av rutine i sin rolle som gulltransportsjåfør.

Regien er ved Hallvard Bræin. Han gjør en meget god jobb med denne filmen og viser at det ikke er tilfeldigheter at han lykkes med de populære ‘Børning’-filmene. Filmen er smart klippet og godt sydd sammen. Liker lydbildet i filmen med masse radionyhetssendinger, marsjerende soldater, fly som svirrer over hodet på dem, flyalarmer samt andre krigslyder. Alt er gjort på riktig måte og selv effektene i filmen henger virkelig med på notene.

Dette er en spennende og effektiv krigsfilm som føles svært underholdende. Filmen kommer raskt i gang og rollefigurene er lette å like. Liker at filmen følger oppdraget hele veien og det gjør dette til en rendyrket film. Filmens fotoarbeid er også gjennomført og dette ser virkelig bra ut til en hver tid. Jeg hadde aldri trodd at en ‘rett på streaming’-film av kunne være så solid.

Med andre ord er dette virkelig til å anbefale om du liker thrillere eller krigsfilmer. Også filmmusikken er stødig gjennomført og setter oss i klassisk krigsfilm-modus. Filmen er gjennomført spennende og selv om vi vet litt hvordan dette kommer til å gå, så filmen nok å spille på og nerven er der hele veien. Om Viaplay klarer å fortsette filmproduksjon av denne kvaliteten er jeg fast seer.

Terningkast: 5-

Se om film er på streaming:

- Olsenbanden - Siste skrik! - Verre enn fryktet.
- Børning 3 - Mer bilmoro nedover kontinentet.
- Børning 2 - On Ice - Variert og morsom oppfølger
- Børning - Godt nivå på norsk svidd gummi