Anmeldelse av Six Feet of Separation, norsk kortfilm fra 2022

Kortfilm, Historie, Romantikk Spilletid: 18 minutter

Six Feet of Separation - Trailer 11.03.2022

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Kortfilmen om korona-lockdown

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.12.2022]

Det måtte komme at noen lagde film om hvordan vi hadde det under Koronatiden, og denne kortfilmen skildrer nettopp det. Vi skal til London under Lockdown. Der følger vi Noah og Dina i hverdagen. De flørter og dater gjennom videosamtaler og holder moralen til hverandre oppe. Dette setter virkelig forholdet de har mellom seg på prøve…

Dette gir minner fra en tid med korona. Jeg kjenner det er veldig kort tid siden nærmest all kommunikasjon gikk på telefon eller data med headset og mikrofon. Det var en spesiell tid, men vi kom oss gjennom det. Filmen skildrer hverdagsliv under Korona-tiden. Når jeg ser filmen kjenner jeg at det virker litt rart. Det føles alt for lite fritt og tiden tok fra oss noe av det å være menneske. Som de sier i filmen at de tror ikke noe vil bli det samme igjen.

Regien er ved Toni Nordli og den er solid utført. Kortfilmen er nesten utelukkende fortalt gjennom videosamtaler eller dataskjermer. Fotoet i kortfilmen er veldig bra utført med et flytende preg av bybildet med få i gatene og langt mellom folk. Ellers er det mye mobilkameraer som forteller selve historien.

Kortfilmen har en fin struktur og fortellerstil som fanger både rytmen og hverdagen under koronas lockdown. Filmen føles ikke veldig unik, men det den viser gjør den på en overbevisende og proff måte. Dette er et fengende, men et rolig, fiktivt dokument som beskriver det vi opplevde under frustrasjonen hele verden gikk igjennom. Tror dette kan være en god film som kan brukes i både opplæringssteder i fremtiden og som noe som minner oss på hva vi har fått tilbake av frihet.

Alt i alt føles dette godt laget. Det er en viss nostalgisk effekt også, selv om det føles veldig kort tid siden vi gikk gjennom viruset som sjokket oss verden over. Kortfilmen har en enkel men grei struktur og holder seg tro til tiden og materialet. Historien er enkel, men filmen er lagt på en linje som minner om litt dokumentarer.

Det er et lite friskt pust inn i filmen og gjøre at dette virker mer ‘ekte’. For noen kan nok filmen bli litt for alminnelig, men det betyr at filmskaperne har truffet med det de forsøker å fange. Det var litt vanskelig å rulle terning, men jeg synes filmen fortjener en knallsterk firer på terningen og er vel verdt å se.

[ Filmen kan sees på Altibox sitt program "Godt Norsk" fra 20. desember.
  Den kommer også på Vega Scene i Oslo 3 januar. ]

Se om kortfilm er på streaming:

Les mer om kortfilmen

Norge, Storbritannia