Anmeldelse av Dagboken (The Notebook), amerikansk film fra 2004

Drama, Romantikk Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 7 år

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk

Vakker kjærlighetshistorie som er lett å elske

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2022]

Vi skal tilbake til slutten av 1930-tallet. Der prøver fattiggutten Noah å kapre hjertet til rikmannsjenta Allie. Det er ikke en lett oppgave og han må legge seg i selen og bruke alle sine beste triks i boken. Og når han endelig kaprer drømmejenta så skal hun på skole på en annen side av USA. Så spørs det om hvordan det går når forskjellene innhenter dem. Han jobber for luselønn på et sagbruk og foreldrene hennes forventer mer av mannen som skal geleide datteren deres gjennom livet. Så gjenstår det å se hva som skjer med dem og livet deres…

Filmen bygger på en bok fra den populære forfatteren Nicholas Sparks. Han har laget mange bøker som har blitt filmatisert, med denne og ‘A Walk to Remember’ som folks store favoritter av filmene. The Notebook er en film som ikke fikk de beste anmeldelsene da den kom, men den er også en film som har vokst på seg hos publikum gjennom årenes løp. Med andre ord er The Notebook litt av en undervurdert film som mange setter utrolig høyt.

Den gamle mannen forteller historien om to som var ment for hverandre. Hun er pen, sjarmerende og gjør alltid det rette. Han er pen, kjekk, morsom og liker å skille seg ut. De har det veldig gøy sammen, men de kommer fra forskjellige klasser i samfunnet. De to motsetningene tiltrekker hverandre. Han er på bunn og hun er på toppen med de rike. Så spørs det bare om de vil få hverandre. Det er i alle fall mange hindringer og skjær i sjøen.

Filmen er meget romantisk anlagt og har en veldig varme og lunhet som kler kjærlighetshistorien i bunn. Liker også den fine humoren som krydrer filmen. Noah er litt av en rollefigur og han er en vi heier på og han skaper sammen med den livlige og naive jenta i front et solid utgangspunkt for at filmen er så lett å like. Det kommer også en livsutfordring i filmen og mange har mye å lære av filmen som forteller oss at ikke alt i livet er like enkelt og særlig alderdommen.

Filmen skaper flere store øyeblikk og jeg kjenner at jeg blir følelsesmessig involvert i det filmen gir meg av inntrykk. Jeg liker at filmen får deg til å tenke gjennom livet og at livet ikke bare er penger og verdier, men at det også er viktig å følge hjertet og være lykkelig i livet. Filmen lærer oss at man må velge det man vil innerst inne og ikke bare tenke på hva andre rundt en tenker om valget vårt, men eie valget selv.

Mye av grunnen til at filmen fungerer så godt som det den gjør er det solide samspillet mellom hovedrolleinnehaverne. Skuespillet i front er meget sterkt utført av Ryan Gosling og Rachel McAdams. De overbeviser virkelig som de to kjærestene i front. Gosling fremstår som drømmemannen og McAdams er livlig og sjarmerende som jenta som har alt.

Regien er ved Nick Cassavetes og han nailer denne filmen som er bygget opp som et sjarmfullt romantisk drama og dette er hans beste film i karrieren som regissør. Det er blitt litt av en jentefilmklassiker og selv om jeg var litt mer fiendtlig anlagt til filmen i første gjennomsyn, så har jeg myknet litt med årene og ser det store potensiale filmen gir oss. The Notbook er nemlig en fin film tvers igjennom og den er temmelig bra laget, og ut i fra de gitte premissene så er dette nærmest perfekt gjennomført.

Originaliteten i filmen er ikke filmens styrke, men det blåser jeg litt i når filmen er såpass vellfortalt og har en rolig avbalansert fortelling med vakre bilder og mye romantikk i luften. Det er en film det er lett å bli glad i og en film som har rollefigurer som det er lett å omfavne og heie på. Det er ikke lett å lage en kjærlighetsfilm når det er såpass mange filmer å konkurrere med, og dette skiller seg ikke ut på historien, men skuespillet og filmen ellers er noe som utmerker seg og gjør dette til en vinner.

Selve kjærlighetshistorien er forutsigbar og har mange klisjeer med seg, men likevel er dette meget solid utført og er blitt en folkeklassiker av rang der jenter over hele verden har lært å legge sin elsk på denne filmen. Liker fortellervrien på filmen der historien fortelles fra en eldre mann på gamlehjem som leser høyt fra en dagbok. Dette er en veldig medrivende historie det er lett å like. En historie om det å prøve å være fri og følge hjertet.

Se om film er på streaming:

- The Longest Ride - Det lengste klisset, ever?!
- The Last Song - Leverer varene
- A Walk to Remember - Vakker kjærlighet mellom to motsetninger
- Flaskeposten - Flaskeposten vekker mye følelser...

- The Other Woman - Dvask dusinhumor...
- My Sister's Keeper - En Opplevelse
- Alpha Dog - Trovedrig ungdomsdrama, men mangler litt tempo
- John Q - Bedre enn sitt rykte

- Klisjeaktig kjærlighet ruster ikke

24.12.2008 sier geooorg: Verdens vakreste film som har gått rett inn i hjertet mitt, og som kommer til å bli der leeeeeeenge;)

• Dagboken
  • Threemoviebuffs.com