Anmeldelse av Polarekspressen (The Polar Express), amerikansk film fra 2004

Animasjon, Eventyr, Familie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

En julefavoritt som har sine mangler

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 22.12.2022]

Det er selveste julaften og en ung gutt legger seg for natten i troen på at julenissen ikke finnes. Men denne natten blir ikke som alle andre netter når et stort godstog dukker opp på utsiden av huset til den unge gutten. Litt nølende entrer gutten toget som er på vei mot Nordpolen hvor troen kan komme tilbake om man bare blir med på ferden. Magi, vennskap, frykt og modighet er alle faktorer som dukker opp i løpet av en eventyrlig natt i sann juleånd.

Jeg velger å kalle denne filmen en julefavoritt. Mest på grunn av at den oser av julestemning og at den surfer på den bølgen fra første scene. Det bugner faktisk over av referanser til både jul og en hyggelig familietid gjennom denne filmen, men det er bare gitt at du legger igjen logikk og den generelle tanken om at mennesker blunker (selv om de er animerte) før du ser denne filmen. Den omfavner alt som julen handler om, om enn i en noe ambisisøs skala.

Regissøren Robert Zemeckis har skapt noen av de best minnene jeg har opplevd innen filmer da jeg vokste opp med hele «Back to the Future»-trilogien og den festlige «Who Framed Roger Rabbit?». Videre leverte han gode opplevelser gjennom «Forrest Gump», «What Lies Beneath» og «Cast Away» før han i 2004 forsøke seg på animert langfilm som var denne, «Polarekspressen». Den appellerte ikke til meg da jeg var i starten av 20-årene, men har begynt å se den en jul iblant ettersom den oser av julestemning. Men det betyr ikke at Zemeckis har laget en real klassiker eller en god film med denne julefilme, for jeg synes faktisk at det er julestemningen som redder den.

Zemeckis har fått mye pepper for at hans figurer i de animerte filmene hans ikke blunker, og der må jeg slenge meg inn i pepperbøssen, altså. Det ser helt rart ut at de ikke blinker med øynene og det drar meg faktisk helt ut av filmen ved flere anledninger. Til og med barna i huset har kommentert dette ved et par anledninger, og med full rett. Merkelig nok klarte ikke Zemeckis å gjøre noe med det og kjørte samme prosedyre for neste film han kom ut med etter «Polarekspressen» som var «Beowulf». Begge er helt OK filmer som dessverre blir ødelagt av en feil som setter meg helt ut. Kom igjen a, Zemeckis!?

Store forstyrrende elementer til tross, så er dette en julefilm og den har absolutt julebudskapet på plass. Dette er en historie for barn som tror på nissen, de som har sluttet å tro og alle voksne som vet hvordan det var å tro. Det er en historie som tar for seg det jula står for uten at jeg sitter igjen med en altfor sukkersøt smak i munnen etter å ha sett den. Mangler man litt julestemning et år så er dette definitivt en film som kan heve den stemningen et par hakk. Det hjelper også litt at Tom Hanks (kjent fra «Toy Story»-filmene og «Forrest Gump») låner bort stemme og ansikt til flere av skikkelsene vi får se i denne filmen. Det hjelper nok riktignok ikke på julestemningen at Hanks er med her, men som familiefilm og som lun underholdning er det passende at Hanks er med på mange plan. Det gjøre ikke noe stort ut av at historien i seg selv er absurd, for når Hanks styrer skuta så er det jo bare å legge sånne bekymringer til side.

«Polarekspressen» er en film som er blitt noe av en gjenganger når jula kommer snikende (så altfor tidlig på høsten), men jeg klarer meg også fint uten den. Den har spenning, eventyr, drama og barnlig lyst – om man kan si det om en julefilm – i massevis, men jeg synes også den mangler mye. Først og fremst hadde jeg ønsket at den fikk frem en slags følelse av at noe var på spill ved å begi seg utpå turen med toget, eller at barna kanskje var litt mer barn (ikke fullt så modige og løsningsorienterte). Men den gjør jobben inn mot jula, altså. Når det gjelder denne 4K-utgivelsen opp mot tidligere utgivelser på Blu-ray, så ser jeg ikke de gigantiske forandringene i bilde eller lyd. Det ER bedre, men jeg synes ofte at det kommer bedre til syne når man ser en eldre film (som ikke er animert) endelig bli utgitt på dette nyeste formatet vårt. Terningkast tre.

Se om film er på streaming:

- Pinocchio - Pinocchio mangler en del av magien som tegnefilmen hadde
- Roald Dahls Heksene - Grei skuring av heksemateriale som fortjener bedre.
- Welcome to Marwen - En brøkdel magi i en sober heltehistorie
- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- A Christmas Carol - Animert forsøk på en julefilmklassiker
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn til siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

- Rart og mystisk juleeventyr

• Filmlisten.no
  • Wall Street Journal
  • Rollingstone.com

Engelsk, Norsk

Warner Bros. Pictures, Castle Rock Entertainment, Playtone Co., ImageMovers, Golden Mean, Shangri-La Entertainment, Universal CGI

Filmfront.no © Filmfront AS 2023 Les mer om filmfront