Anmeldelse av DC Super-kjæledyrligaen (DC League of Super-Pets), amerikansk film fra 2022

Animasjon, Komedie, Superhelt-film, Barn, Familie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 6 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Det var vel bare et tidsspørsmål om når det ble laget film om dette...

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 21.12.2022]

Alle superhelter med respekt for seg selv har selvfølgelig et kjæledyr som også har krefter. Supermann er en av disse og hans trofaste makker Krypto (stemmelagt av Dwayne Johnson) som er hund med et godt rykte og lojalitet til benet. Men når Supermann får seg kjæreste og Krypto havner litt i andrerekke, føler Krypto at han kanskje ikke er Supermanns beste venn lenger. Dermed ender han opp med å bli kjent med en gjeng med litt usannsynlige andre venner som alle er mer eller mindre i samme båt som Krypto. Helt til dagen Supermann og hans superheltkamerater blir tatt til fange. Da trengs kanskje Krypto likevel?

Superhelter har vi sett på film mange ganger. Litt for mange ganger mener nok noen, men jeg står på parti med de som hyller denne sjangeren og ser frem i mot hvert nye bekjentskap. Og selv om jeg ser at dette er en film som tok meg litt på senga, så er det også en film som selvfølgelig skulle komme ut. At den er myntet på det yngre publikum er det nok liten tvil om, men den har også litt appell mot de som liker slike filmer. Men aller best... ALLER best er det faktum at filmen er animert i stedet for å få hunder til å liksom snakke på live-action film. Stor pluss allerede der.

Noe jeg har nevnt og bedyret mange ganger er min kjærlighet til superheltfilmer. Til og med hos de mindre kjente filmene eller de som kanskje ikke akkurat får gull og heder når de blir lansert ender ofte opp med å få innpass hos meg. Ja, jeg er litt over middels glad i å se tegneserier og superhelter ta steget over til det store filmlerretet. Dette er for så vidt DC Comics sitt materiale, men jeg kan ikke si at jeg noen gang har lest eller hørt noe om superheltenes kjæledyr før denne filmen ble annonsert. Men to ting gjorde at jeg så på dette noenlunde positivt og det var først og fremst grunnet at de ikke valgte å gå for live-action. For snakkende hunder har jeg lite tro på i live-action, altså. Gi meg gjerne Disney sine nyeste versjoner av «The Lion King» og «The Jungle Book», men hunder? Nope. I hvert fall ikke innenfor disse litt mer «barnevennlige» rammene.

Det de har laget er altså en film for de minste. Kanskje ikke de aller minste får maksimalt ut av denne filmen (med referanser i hytt og pine til DC sitt univers), men vet å gjøre kjæledyr til midtpunktet i en film som dette så treffer de nok en nerve. Minstemann i huset hos meg var klar etter å ha hørt ordet kjæledyr. Det spilte ingen rolle om det var superhelter involvert, selv om det viste seg å bli en liten bonus. For de voksne så er det like mye å henge med på for dette er ikke Pixar vi snakker om. Ingen løk som man kan skrelle av lag på lag, og ingen beskjeder skjult i historien som trekker inn de voksne. Ingen tematikk eller scener som gjør at jeg som voksen blir sittende og gråte i det rulleteksten begynner på jobben sin. Nei, her er det moro og en dose spenning som i hvert fall gjøre et bedre forsøk på selve «dyr i helterollen»-varianten som vi de fleste foreldre nok har arget seg gul og blå over når barnet i huset vil se på nok en episode av den mildt sagt svake serien «Paw Patrol». Dette er motvekten til alle de timene man har sett episoder av den serien.

«DC Superhelt-kjæledyrligaen» fungerer greit med norsk dubbing, men jeg synes den spiller opp komikk og kjemi litt bedre i originalversjonen. Med stemmer som Kevin Hart, Dwayne Johnson og Kate McKinnon så treffer den filmen godt med personlighetene til kjæledyrene og de skuespillerne som bekler rollene, slik vi kjenner dem fra film og TV-opptredener. At duoen Hart og Johnson nok en gang fronter en film sammen er helt greit, for da vet man hva man får. Jeg ser også for meg at de kjenner hverandre såpass godt at de kan bruke dette når de stemmelegger dyrene.

Det er egentlig ikke noe særlig feil med denne filmen, men jeg merker at det virker som en litt for lang TV-episode. Den klarer heller aldri å overraske nevneverdig og kunne dermed gjerne spilt opp komikk mer enn det sedvanlige promp og tiss-greiene som alltid er en (horribel) nødløsning for slike animerte filmer. Terningkast tre.

Se om film er på streaming:

- Pent og greit om superheltdyr av kjente superkarakterer.

• DC Super-kjæledyrligaen
  • London Evening Standard