Anmeldelse av Minions: Historien om Gru (Minions: The Rise of Gru), amerikansk film fra 2022

Animasjon, Komedie

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Femte film hvor de små gule skapningene skal sjarmere

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 19.12.2022]

Ja, vi har faktisk kommet til den femte filmen i universet om de små gule skapningene som blir kalt Minions. Det er den andre filmen som er titulert dem selv, etter at filmskaperne bestemte seg for å fortelle om hvordan de møtte Gru som i «Despicable Me 1-3» har vært sjefen deres. Suksessen lar seg ikke stoppe selv om vi har kommet til en femte film, men jeg føler på en viss metthet for disse figurene. MEN det betyr ikke at det ikke er lov å la seg sjarmere denne gangen heller.

Den lille gutten Gru har endelig fått innpass til å få gå på en slags audition for den største og mest populære skurkebanden som finnes, men får raskt avslag når det de trodde var en liten mann viste seg å være en liten gutt. Dette får Gru til å stjele noe skurkebanden har skaffet seg for å ta over verden: en grønn medalje med magiske krefter. Dermed er Gru i søkelyset hos de skumleste og farligste menn og kvinner i verden og det kan hende at Gru trenger usannsynlig hjelp gjennom de gule undersåttene han har tatt til seg.

Så var de gule yndligene til Illumination og Universal tilbake igjen i sin femte opptreden. Nå har de faktisk danket ut det som var hovedrollefiguren, Gru, i selve tittelen for andre gang. Det betyr vel at de er å foretrekke foran alle andre i filmen? Vel det var i hvert fall sånn i den litt forglemmgelige forrige filmen som kun var titulert «Minions». Denne gang synes jeg de stepper opp gamet et lite hakk og får til de rundt også, samtidig som de bygger broen videre mot det som var starten av dette lille animasjonsuniverset i 2010. Ja, denne gang så er det en helt OK gjeng med skurker rundt dem og vi får se mye av det som ble introdusert i 2010 slik som «snike-i-køen-turen» på Starbucks, Dr.Nefario og det som skal bli den store fienden i filmen i 2010. Sånn sett så er dette nesten en gjennomgang av historien frem til det som skjer 2010-filmen, samt også litt hvorfor det skjer. Det er så mange referanser at den fungerer akkurat til sin hensikt som en prequel.

Men så er det dette med å fornye seg, da. Film nummer fem om de gule undersåttene som så sårt ønsker en superskurk å tjene er litt overkant. Jeg føler meg på mange måter mettet og håper at de har bestemt seg for å runde av mens leken er... lunken. Kjenner jeg Hollywood rett så betyr dette likevel ikke slutten for de små gule sjarmbombene med tanke på at den tjente inn budsjettet allerede i åpningshelgen i USA. Denne femte filmen er blitt en formidabel kassasuksess og da tror jeg at de velger å kjøre på videre, selv om vi på mange måter har kommet «full circle» når det gjelder historien.

Teknisk sett er det en fargerik og visuelt morsom film å se på, men jeg ser også at de har tatt noen steg siden starten for 12 år siden. Det er også nøyaktig de små grepene de er nødt til å ta for å henge med og levere animasjon som hører hjemme i 2022, men gullroten i denne filmen er stemmene de har fått med som skurkene i den originale versjonen. Navn som Dolph Lundgren, Jean-Claude Van Damme, Lucy «Xena» Lawless, Taraji P.Henson, Alan Arkin og Danny Trejo utgjør en helt fantastisk rolleliste til en slik gjeng som også har matchende navn til å passe dem godt. At Jean-Claude Van Damme spiller en krepselignende rollefigur med navn Jean-Clawed er jo helt innafor.

Det er en del gøy å hente ut fra denne filmen og jeg synes faktisk at dette er et steg opp fra de siste to filmene, men metthetsfølelsen er til stede og den tar nok litt for mye over før det begynner å skje noe stort. Fin moro for hele familien uten et snev av seriøsitet? Ja, det holder jo det. Terningkast fire, av det litt svake slaget.

Se om film er på streaming:

- Grusomme Meg 3 - Herlig variert galskap for ung og gammel
- Minions - De små gule i en herlig morsom film
- Grusomme meg 2 - De små og gule minions stjeler showet!
- Grusomme meg - Trygg animasjonsfilm med gøyale, små og gule skapninger

- Grusomme Meg 3 - Herlig variert galskap for ung og gammel