Anmeldelse av Avatar 2 (Avatar: The Way Of Water), amerikansk film fra 2022

Action, Eventyr, Sci-Fi

Avatar 2 - Trailer 02.11.2022

- Sci-fi - Les flere.

James Cameron følger opp suksessen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.12.2022]

Vi skal tilbake til planeten Pandora, 14 år etter at krigen med menneskene var over. Der treffer vi igjen Jake Sully og Ney’tiri og de har fått barna Neteyam, Lo’ak og datteren Tuk. De har også adoptert jenta Kiri og henger tett med menneskegutten Spider, som føler seg som en av gjengen. Alt er egentlig idyll på planeten med urfolket som lever i pakt med naturen. Men så en dag kommer menneskene tilbake til Pandora og de er ute etter å ta hevn på Sully. Det blir litt av en strid der hele planetens liv blir satt i fare…

Hver gang James Cameron kommer med ny film, så knyttes det store forhåpninger til hvordan filmen vil bli. Når mannen har bare kommet med storfilmer som har slått godt an og holdt høy kvalitet, så er det mange som trodde at han ville floppe denne gangen. Alle store regissører har jo minst et feilskjær, men Cameron biter virkelig seg fast på Blockbustertronen og leverer igjen en film som spiser kirsebær med de store. Han har laget en helhetlig film med ‘Avatar: The way of Water’. En film som spiller på flere strenger og tør å bevege seg i et sårbart landskap skapt for å skape store øyeblikk og kanskje også gi deg en liten tåre i øyekroken og ikke bare gi deg actionpakket gøy.

Jeg er jo en stor fan av James Camerons filmer og som fanboy så jeg litt av storheten i flere tidligere filmer. Du får blant annet se litt som minner om The Abyss, litt som ligner litt på passasjer i Aliens, og selvsagt litt fra Titanic også, siden dette foregår på sjøen. Men jeg fikk aller mest en Avatar-følelse og filmen følger bra opp den første filmen uten å kopiere for mye. Dette er selvsagt litt i samme gaten i begynnelsen, men filmen har en helt annen rytme og form.

I første film ble vi kjent med universet og vi ble kjent med urfolket som bor på Pandora, nemlig Na'viene. Og det er også de som er i fokus i andre film. Denne gangen skal vi tilbake til familien til Jake Sully og Ney’tiri og det er nettopp det fellesskapet som står i fokus i filmen i tillegg til det at vi må ta vare på naturen og planeten og behandle den med respekt. I disse dager er nettopp de verdiene ganske aktuelle i en verden med utfordringer på mange plan og filmen lærer seg at man må stå sammen for å redde alt man har kjært rundt seg.

Som i første film er ikke historien det sterkeste kortet i filmen, og dette er enda svakere historiemessig enn første film, men dette henger imponerende sammen likevel og man tenker ikke så nøye over det, på grunn av at det andre er såpass sterkt. Det er sterke rollefigurer som man knytter seg sterkt til og filmen er mye mer emosjonell enn første film. Filmen begynner svært rolig på samme vis som i første omgang. Men dette er en mer 'slow burner' og bygger seg mer og mer momentum opp mot den ganske intense finalen.

Filmen er ikke like actionpakket som i første Avatar-film. Men fullt ut en ganske slående vakker film. Regien er strålende utført og du får ganske mange gåsehudfremkallende øyeblikk. Omgivelsene og miljøet er helt nydelig i filmen og vannfokuset med korallrev, nye dyr og fisker i havet og vi besøker Na'vifolket som lever i, av og med livet i havet. De nye omgivelsene gjør seg også godt i 3D. Første film viste oss det stilige innover-3D-fokuset med omgivelser fra jungelen på Pandora og her får vi se 3D under vann og alt ser helt upåklagelig ut. Med andre ord er dette også i en klasse for seg i 3D, selv om jeg synes første film var et lite hakk kulere i 3D enn dette.

Alt i alt føler jeg dette er stor underholdning og en topp blockbuster som bygger opp mange store øyeblikk, slik folkelig film er på sitt beste. Historien er dog noe grunn, men det tenkte jeg ikke nevneverdig på. Jeg lot meg engasjere mer og mer utover i filmen og mot slutten er jeg helt solgt. Dette gav meg en stor filmopplevelse og du får en veldig intens slutt. Men det beste med filmen er de medrivende rollefigurene og samt det visuelt slående, vakre naturen vi møter på Pandora. Ble også litt rørt av hvordan de lever i samspill med naturen og hvordan de bryr seg om de rundt seg.

Dette er meget godt gjennomført til å være blockbuster og fungerer strålende i 3D. Det er en film med mindre action enn forventet, men det er også en film som bygger seg opp og så eksploderer den mot slutten. Det gjør at dette føles som en helhetlig film som følger godt opp første omgang. Med andre ord klarte James Cameron bragden å følge opp Avatar fra 2009 som tok verden med storm. Om du likte første film, så er dette en solid forlenget arm fra den. Første del er noe rolig og det kan sikkert skremme bort noen, men om man står hele distansen, så er dette verdt å oppleve, faktisk så synes jeg dette var fantastisk underholdende.

Se om film er på streaming:

- Avatar - Vakker gigant!

- Avatar - Vakker gigant!
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Abyss - Mysteriet i dypet fasinerer oss enda
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk
- Piraja II - flyvende mordere - Dødelige pirajafisker som også kan fly...

• Avatar 2
  • Connery.dk
  • Subjekt.no
  • Aftonbladet
  • Filmtopp.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Espinof.com
  • Cinetaste.se