Anmeldelse av Bones and All, amerikansk film fra 2022

Drama, Skrekk Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 15 år

- Skrekkfilm - Les flere.

Pen, kjedsommelig og sær, om kjøttsulten ungdom.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.11.2022]

Maren bor sammen med faren sin og lever i utkanten av samfunnet, stadig flyttende rastløst fra sted til sted. Men det er en konkret grunn til dette. Maren har nemlig en umettelig appetitt på menneskekjøtt. Når hun en dag møter på sin likemann i den kjekke omstreiferen Lee, legger de sammen ut på en reise både geografisk og inn i seg selv og sin tilstand.

Regissør Luca Guadagnino er mest kjent for å ha laget den moderne romantiske klassikeren Call Me by Your Name i 2017. Også denne gang skildres møtet og forelskelsen mellom to unge mennesker i et oppvekstdrama, men som i tillegg har en sær ekstradimensjon ved seg.

Både Maren og Lee har nemlig en umettelig tørst og sult etter menneskekjøtt, og måten de to skildres på legger seg meget tett opp til en rolig, realistisk og hverdagslig tilnærming, hvor skrekk og gru er skrudd ned til det minimale som underholdningsgrep. Enkelte groteske scener får vi dog servert underveis, og disse er i tillegg ikke akkurat beskjedent skildret.

Noe som skurrer underveis er særlig Lees oppførsel som følelsesløs, kald og måten han fremstår lite reflekterende rundt sine egne handlinger. Maren på sin side, sliter nemlig hakket mer etisk og moralsk over å måtte drepe og spise av andre mennesker. Lee er selvsagt langt mer erfaren, og dermed også forståelig nok mer blasert, men likevel forklares det lite rundt hvorfor han ikke har flere betenkeligheter med å gjøre det han må gjøre.

Skuespiller Taylor Russell er dog nydelig i hovedrollen som Maren. Hennes unge, litt usikre og søkende personlighet nagler karakteren fortreffelig. Hun er både sårbar, søkende og usikker som ung forvirret kvinne. Timothée Chalamet, som den litt mer selvsikre og erfarne Lee, spiller interessant nok her en slags “motsatt” karakter av hva han gjorde i Call Me by Your Name.

En tredje rolle og karakter spilles av alltid solide Mark Rylance. Sully er en litt mystisk og diffus eldre herre som først virker som en som vil hjelpe og beskytte Maren, men som stadig blir mer og mer påtrengende utover i historien. Til slutt er det litt vanskelig å helt skjønne hvorfor Sully får en såpass stor plass i hele historien, og fokuset på ham føles både litt feil og malplassert.

Bones and All er en veldig dyktig og pent laget film, med god og treffende 80-tallsestetikk og stemninger underveis. Likevel klarer filmen samtidig det utrolige med å være utpreget kjedelig og på grensen til noe pretensiøs i sin tilnærming til noe som liksom skal føles særegent, nytt og overraskende.

Den har ellers en treig regi over seg som sjeldent klarer å nå inn til oss, sterk tematikk og solid skuespill, til tross. Muligens favner historien om Maren og Lee ting vi har sett liknende av tidligere, både innen film og tv. Muligens er den for sær til at vi lar oss engasjere. Muligens gjør den ikke så mye inntrykk som den burde gjøre, handlingen tatt i betraktning.

Samtidig er filmen god på å skildre den usikre, famlende og letende tiden man ofte er i som ung, enten man samtidig lengter etter kjøtt og blod, eller ikke. Men tar man bort denne sære siden ved disse karakterene, står man liksom igjen med en noe kjedelig og ordinær ungdomsskildring som man har sett gjort langt sterkere tidligere. Bones and All er sær, men rett og slett ikke sær nok. Man blir ikke sugd inn i dette, og filmen føles derfor av begrenset interesse.

(Foto/Copyright: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.)

Se om film er på streaming:

- Suspiria - 'Suspiria' er en opplevelse, mer enn den forhekser
- Call Me by your name - Filmkunst og menneskelig portrettering på sitt beste