Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi en bedre brukeropplevelse. Se link over for hva informasjonskapsler brukes til.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Holy Spider, dansk film fra 2022

Drama, Thriller Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Thriller - Les flere.
- Dramafilm - Les flere.

Fyldig og befriende kritisk om virkelig seriemordersak.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.11.2022]

En dristig journalist graver i en sak som kan få store følger for både henne selv og samfunnet som er rammet. I den hellige iranske byen Mashad går en seriemorder løs, en mann som angriper og forsøker å utrydde prostituerte kvinner. Morderen har fått kallenavnet Edderkopp-morderen og blir delvis “beskyttet” av samfunn, kultur og muligens også av politiet selv. Journalisten får dermed en ekstra byrde og utfordringer med å få stoppet ham.

Annonse:

Regissør Ali Abbasi favner bredt, dypt og imponerende med dette seriemorderportrettet, en film som samtidig også er spekket med kritikk, sosialrealisme og skildring av en grell virkelighet. 

Abbasi, som også gjorde den fabelaktig særegne Grensen tilbake i 2018, godt lagt merke til blant annet i Cannes, har også klart å påkalle seg stor oppmerksomhet med Holy Spider. Og ikke så rart, ei heller ufortjent, for filmen gjør noe svært mange andre seriemorderportretter gjerne glatt hopper over.

Holy Spider er nemlig verken sensasjonalistisk eller genretypisk i sin tilnærming, men langt mer drama- og karakterdrevet, med en form og et narrativ som mer kan minne om dokumentarens observerende og realistiske stil.

Filmen er Danmarks Oscar-bidrag til neste år, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. Ikke bare er filmen særs vellaget og oppslukende, det slår en også underveis og i ettertid hvor vanvittig viktig den er. Det å lage et kritisk portrett om et land, et regime, kultur og religion slik som dette, setter hele filmprosjektet, inkludert regissør Abbasi selv, i en sårbar og dristig situasjon.

Men han drar filmkunstens oppgave med å provosere og sette søkelys på problematiske ting høyest, og heldigvis, for oss seere. 

Underveis i historien følger vi vekselsvis journalisten Rahimi og hennes engasjement for å forsøke å finne denne drapsmannen som åpenlyst har noe kraftig imot både kvinner og mere til. Så skifter fokuset over på selve morderen, en mann som heldigvis ikke skildres overflatisk eller i retning amerikansk stereotypisk, men langt mer realistisk, jordnært og skremmende troverdig.

Denne er en familiefar hvis holdninger til kvinner i stor grad speiler det iranske samfunnet, kulturen og religiøse føringer. Her imponerer Holy Spider kanskje mest, i måten den fletter inn mye, og god, kritikk igjennom karakterene, manus, narrativ fremlegging av saken, og med et knallskuespill i hovedrollene.

Holy Spider er nemlig basert på en sann historie, og lander særs passende på verdens kinoer i en tid hvor det sjeldent eller aldri har vært mer opprør mot kvinneundertrykking i denne delen av verden. Filmen får slik også noe ekstra relevant bredere og kraftig hardtslående over seg i måten den setter kritisk lys på så mye. På veien er det vanskelig å ikke bli sitrende engasjert, provosert og sint, spesielt over måten menn, kultur og religion systematisk tramper på kvinner på.

I samme slengen klarer til og med familiefaren og seriemorderen å få gjenhør i fra både politi, politikere og samfunnet rundt seg. Filmen slutter med en kanskje ekstra vond erkjennelse, nemlig at hat, holdninger, ukultur og ondskap i stor grad også går i arv, typisk fra far til sønn. For ingen er født onde - men man kan eventuelt bli det. Det er sjeldent å se en så fyldig, god og beundringsverdig tilnærming til kulturell og samtidsmessig kritikk mot denne delen av verden igjennom film, som det Holy Spider gjør.

(Foto/Copyright: Nadim Carlsen/Mer Filmdistribusjon)



Se om film er på streaming:



Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Grensen - Magisk særegent om identitet og annerledeshet
- Shelley - Babyen med det rare i

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,9 av 6 - 19 stemmer)

Kritikker i media

  • Holy Spider
  • Aftenposten
  • Bergens Tidene
  • Adressavisen
  • Aftenbladet.no
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Klassekampen
  • Berlingske.dk
  • Politiken (Danmark)
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Cine.no
  • Filmmagasinet Ekko
  • Borsen.dk (Børsen)
  • Moviezine.se
  • Bio.nu
  • Jump-cut.no
  • Soundvenue.com
  • Cinetaste.se

Land:

Danmark

Språk:

Farsi

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2022 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.

   Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES