Anmeldelse av Bompibjørnene - Sesong 1 (Adventures of the Gummi Bears), amerikansk tv-serie fra 1985

Fantasi, Tegnefilm, Barn, Animasjon, Barne-tv (NRK)

Bompibjørnene - Trailer 26.10.2008

Linker

Mer info på wikipediaMer info

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong
- Barnefilm - Les flere.

Bompibjørnene - Sesong 1 til 6

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.11.2022]

Vi befinner oss i kongeriket Dunwyn i middelaldersetting. Serien sentreres rundt Bompibjørnene som bor i skogen under et tre. De er seks i familien og er fargerike bjørnevesener med menneskelige egenskaper. De plukker bompibær når de er modne og lager saft av dem. Saften får dem til å kunne sprette ekstra høyt og raskt, en evne som gjør dem vanskelig å få tak i. Det kommer særlig til nytte når de ofte får problemer med de onde maktene som styrer Dunwyn. Saften er ofte nøkkelen til å løse enhver utfordring for Bompibjørnene…

Bompibjørnene var den første tegnede TV-serien fra Disney og siden har det blitt mange andre TV-serier fra tegnefilmgiganten. Den ble skapt av Disney på midten av 1980-tallet og frem til 1991 kom den med 65 episoder fordelt på seks sesonger. Det sies også at bompibjørnene skal være inspirert av de små vingummibjørnene som var så populære godteri for barn den gangen og også i dag. Hver episode fortsetter ikke på den forrige stort sett. Med andre ord blir du med på nye eventyr hver gang og det gjør at man kan plukke opp episoder å se med andre, selv om de andre er godt i gang.

Husker godt denne serien da den kom og NRK sendte første sesong på engelsk etter Barne-TV, men tekstet. I tillegg hadde de serien i videosjappene og for de som hadde kabel-TV og parabol så var det flere måter å se herligheten på. For min del var jeg bare 5 år da Bompibjørnene så dagens lys og helt i målgruppen for at den serien skulle ta tak i meg og prege meg. Derfor ble jeg litt glad da jeg kom over serien på Disney+, siden jeg ikke har sett serien siden en gang utpå 1990-tallet, og de har den til og med med norsk tale, slik at du kan få med barna på serien også.

I serien møter vi Bompibjørnene, bestående av Marvin: som er lilla og har magiske evner som eldstemann. Gulli er gul og tenårene og opptatt av romantikk og er litt oppstanasig. Tumle er den yngste rosa bompibjørnen med pels. Gruffi er den brunhårede lederen som er opptatt av at alt skal gjøres optimalt. Gumle er det blå matvraket som elsker å spre glede rundt seg. Mimmi er oransje og lager bompibærsaften. I sesong to flytter fetteren Gusto inn til dem. Han er blågrå. Bompibjørnene ser veldig koselige ut og gjør mye i godhetens tjeneste og de bryr seg om de rundt seg.

Vi treffer også menneskegutten Kevin som bor på slottet og han blir venn med Bompibjørnene. Kevin er forelsket i Prinsesse Kira, som er datteren til kong Gregor av Dunwyn. Hertug Piggtorn er slu og listig og legger konstant planer for hvordan han skal lure til seg makten i kongeriket. Han har også en god del skapninger på laget sitt, som kalles for grumlinger og ligner på en blanding mellom troll og store goblins. Paddvart er hertugens hjelper og veldig liten av vekst. Kong Gregor er Kiras far og en god hersker av Dunwin. Vi treffer også ridder Skramle som er kongens beste ridder.

Bompibjørnene er en lun og koselig TV-serie som passer best som nostalgi for voksne og er herlig for barna, selv om du med en stor flatskjerm i dag begynner å merke seriens alder og at tegningene ikke er den høyeste kvaliteten på etter dagens standard. Likevel synes jeg TV-serien holder høy kvalitet og har høy sjarme i tegnestilen i forhold til når den er laget. Animasjonen er godt utført med kule skapninger og en spennende eventyrverden der mye rart kan skje som føles både underholdende og morsomt for barna.

Serien er meget bra egnet til barn eller nostalgiske øyeblikk. Hjertevarm og med gode verdier har i alle fall serien mye å spille på. Det gjør dette til en sjarmfull serie som stadig har evnen til å underholde barn og unge. Synes eventyrelementet i serien også er kult gjennomført og du får en bra hverdagsflukt og noe å drømme deg bort i. Liker også at serien er tegnet og går mange av de dataanimerte barne-TV-seriene nå for tiden en høy gang. Dette var serien som tok av for Disney og det åpnet et helt nytt område for solide Disney, selv om Disney nok var mer magisk på 1980-tallet da jeg var barn enn i dag. Og det er ikke uten grunn at Bompibjørnene var og er en klassikerserie som mange holder kjært. Du kan i skrivende stund se hele serien på Disney+ sammen med barna.

Se om tv-serie er på streaming:

- Titan A.E. - Forsøk på sci-fi-eventyr for tenåringer

• Bompibjørnene