Anmeldelse av The Air Up There, amerikansk film fra 1994

Komedie, Familie, Sport Spilletid: 107 minutter

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Sportskomedie med en del klisjeer og medfølgende sjarme

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.11.2022]

De ‘once in a lifetime moments’ starter filmen med med Kevin Bacon som får en basketballspiller til å drømme og skrive under kontrakt. Men spilleren blir litt ydmykhet og skriver ikke under. Dermed må treneren finne en toppspiller på andre måter. Han spotter ved en tilfeldighet en spiller fra tykkeste Afrika i et TV-klipp. Han drar til Afrika for å finne spilleren, men veien til å få ham med seg tilbake blir først langt vanskeligere enn antatt…

Filmen er både morsom og seriøs på forskjellige tider. Alt begynner på en mer vanlig åpning på filmer fra 1990-tallet, og da særlig i komedier. Filmen bygger opp bra stemning og spiller på følelser. Det gjør at filmen oppleves som litt medrivende å se. Man engasjeres bra i rollefigurene og man føler med dem. Men selv om filmen har noe spille på som vekker noe i deg, så er den svært enkelt bygget opp, og når filmen kommer skikkelig i gang er den i bunn og grunn bare en sportsfilm med alle de vanlige oppbygningene der.

Det betyr at dette blir ganske forutsigbart. Vi får presentert supertreneren som kan bringe frem det beste i alle. Og han må selvsagt trene et basketballlag som er skikkelig underdoger til å vinne mot noen andre skikkelig proffe spillere på byens beste lag. Det betyr at trenerens lag må slå de proffe mot alle odds, og om han gjør det så får han også med seg trofeet hjem, altså den beste spilleren han trenger i serien han trener i USA.

Denne filmen prøver å gå i samme sko som Kalde Rumper, eller Cool Runnings, bare med basketball med en stjerne på laget med stort potensiale. Også denne gangen blir det en film som skaper engasjement, men likevel er filmen litt mindre morsom enn ‘Kalde Rumper’ med John Candy som trener. Likevel er Kevin Bacon en god skuespiller som gjør mye i denne filmen, og selv om han ikke redder hele inntrykket alene, så gjør han mye med sitt vinnende vesen og store karisma i filmen som teller for noe.

Filmen blir ikke helt slik du først tror. Det vil si at jeg trodde dette skulle ta raskere veien til USA fra Afrika. I stedet tar mesteparten av filmens handling plass i tykkeste Afrika. Filmen har en del kul natur og fotoet er tidvis greit vellykket. Filmen har også en del mer drama i seg, selv om dette nok blir ganske så klisjefylt og spiller på en spenningskurve som føles litt tilgjort. Særlig er scenene når treneren klatrer opp et helt fjell hele natten og nesten faller nede for hver eneste knaus, noe som ikke føles særlig troverdig på noe plass. Og scenene når han når toppen er også alt for tilgjort og at han blir en del av stammen føles også som scener som ikke er helt vellykkede.

Men i det store og det hele er ikke dette en film man ser på for realismens del. Derfor tar jeg det hele helt med ro og filmen underholder på sitt enkle vis og spiller på følelser og er den sportsfilmen du forventer. Filmen har også noe sjarme og det eksotiske Afrika er noe som ligger bak som et solid bakteppe. Dette er ikke en pristisjefilm på noe vis, men den har noe ved seg som gjør at filmen har noe å komme med. Særlig med tanke på deg som spiller basketball og lar deg rive med av lette illusjoner.

Dette er en enkel film med en velspillende Kevin Bacon i front. Synes også Charles Gitonga Maina har en bra sjarme i basketrollen. Filmen gjør på en måte jobben sin, men briljerer ikke nevneverdig, selv om dette blir en severdig affære på det jevne. Likevel har filmen en del svakheter i det at den ofte prøver for hardt å skape følelser og tvister som ikke virker naturlige. Det er også en merkelig blanding mellom spenning og drama i filmen som ikke alltid føles helt på høyden. Komediesett er ikke filmen veldig morsom, men det er noen haha-scener og familiedelen er et bedre aspekt ved filmen. Basket er også et kult element i filmen og noe som driver filmen en del fremover med elskverdigheten til sporten som USA elsker, bare flyttet til tykkeste Afrika som senter for begivenhetene.

Jeg kjøper dog ikke alt jeg får servert, men dette er en grei film for barneskolebarn og voksen å se sammen. Ser også for meg at dette er en film som barn kan ha stor glede av å se flere ganger. Liker også at filmen har ganske gode verdier og moralske poenger i bunn. For min del holder ikke dette hele veien til banken, og jeg kan skjønne at filmen er litt glemt i dag. Filmen er også noe datert i måten den er laget på, men likevel er dette ganske grei underholdning. Det gjør at jeg ruller en treer på terningen og gir deg en anbefaling om du trenger en sportsfilm med gode verdier å se sammen med barnet ditt og kanskje også gi barnet en introduksjon til basketsporten.

Se om film er på streaming:

- The Running Man - Gøy gammeldags action satt i en nådeløs sci-fi-verden som støtter seg på Stephen Kings bok i bunn

• The Air Up There
  • Las Vegas Review-Journal
  • One Guy's Opinion
  • Beach Reporter
  • Talking Pictures (USA)

Interscope Communications, Hollywood Pictures, PolyGram Filmed Entertainment, Nomura Babcock & Brown, Longview Entertainment, NBB Unit One Film Partners