Anmeldelse av Killer Klowns from Outer Space, amerikansk film fra 1988

Grøsser, Sci-Fi, Komedie Spilletid: 88 minutter

Omtalespalte: Kultfilm

Her finner du omtaler av kultfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kultfilm
- Skrekkfilm - Les flere.

Absurd og kul klovneskrekk med stor sjarme!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.11.2022]

En UFO kommer til jorden og lander i nærheten av en bondes bakgård. Ikke lenge etter finner han et sirkustelt i skogen ikke langt unna. I det teltet viser seg at det bor klovner som kommer fra verdensrommet, og de er ikke særlige vennlige klovner. I slike tider er gode råd dyre, og befolkningen må jobbe sammen for å forsøke å bekjempe klovneproblemet uten at de dreper for mange av de som bor i småbyen..

Jeg visste at dette var en stor kultfilmklassiker, og hadde virkelig sett frem til å se filmen og lånte den på Blockbuster en kveld sammen med gutta. Derimot visste jeg ikke helt hva jeg gikk til eller hva jeg kunne forvente av filmen. Filmen har 76% på Rotten Tomatoes og det i seg selv var et godt tegn, men det er ikke alltid man klikker med slike filmer likevel. For min del ble filmen et spesielt skue som var noe utenom det vanlige.

Filmen åpner med en meget fet themelåt som også fungerer bra som egen rockelåt. Musikken ellers består av synthmusikk av det litt enklere slaget. Skuespillet er meget ‘over the top’ med ganske mye b-film-sjarm over seg. Det hele passer godt sammen med den utenomjordiske stemningen som klovnene tilfører filmen. Samtidig er det vanskeligere å relatere seg helt til rollefigurene om man ikke lar seg rive med av at dette er ganske nerdete og ganske ‘off the grid’ av det man vanligvis ser av filmunderholdning.

Regien er ved Stephen Chiodo som hadde laget en masse kortfilmer før dette og relativt lite etter denne b-film-hitten. Filmen er bygget opp som en sci-fi-komedie-skrekk. Det er en ganske ‘killer’ kombinasjon og hadde nok ikke fungert like godt om dette prøvde å være ‘ekte’ skummelt i A-film-land. Filmen er bra gjennomført og dette er meget solid laget som b-film. Jeg liker scenografien og hvordan skrekken er utformet i filmen på flere vis. Dette er filmer som aldri hadde vært laget i dag, og på den måten er det litt 1980-tallsnostalgi på et vis man ikke klarer å lage filmer på nå for tiden.

Filmen er bra fargerik og klovnene har mye å komme med. De ankommer filmen i en UFO som er formet som et sirkustelt. Klovnene ser ut som fargede klovneversjoner av rollefigurer fra Pompel og Pilt (Ja, det freaky barne-tv-showet på NRK). Klovnene er ganske skumle i filme, fordi de er så utenomjordiske på mange vis. De ser lite mennesklige ut, de snakker et rart språk med en litt småmetallisk stemme som minner litt om noen romvesen i Star Wars-filmene. De går og beveger seg svært rolig og rart og skyter popcorn og fargede stråler av noe vis.

Dette er ekstra skummelt om man er redd for klovner, og særlig om man lar seg freake ut av de meget utenomjordiske klovnene, men uansett er dette ganske kult skapt. Dette er meget gøyal klovneskrekk med b-godfilmfølelse. Det er mye atmosfære og stemning i filmen som skiller seg bra ut i mengden. Det gjør at jeg virkelig koste meg med det filmen gav meg. Det er også mye humor i måten filmen er skapt på. Handlingen begynner med at klovnene kommer til jorden, og vi blir med på småbybefolkningen i det de møter klovnene. Det er alt i fra politiet, og ung og eldre innbyggere i tillegg til noen karer i en iskrembil som kjører rundt.

Du får mange morsomme situasjoner som skjer i filmen. Det er moro å bli kjent med klovnene og føle på mystikken filmen bygger opp mot i det klovnene viser seg for den vesle landsbyen. De er som sagt ikke særlig vennlige og det er jo ingen som tar klovner særlig seriøst uansett, og det blir det mye moro av, som da klovnene kommer på dørene til folk eller kommer syklende inn i et motorsykkelmiljø med hardbarka karer du ikke spøker med, og klovnene kommer selvsagt bra fra alle situasjonene. De er med andre ord nesten helt ustoppelige.

Du får også en god del mystikk i hvordan klovnene oppfører seg og hvilket oppdrag de har på jorden. Jeg skal ikke avsløre så mye, annet enn at det er en del moro å se hvordan dette utvikler seg. Klovnene er også langt farligere enn du skulle tro og kan formere seg på et vis. Dette minner litt om en blanding mellom Invasion of the Body Snatchers og Critters, bare med klovner og mye annet moro sprell. Klovnene har en helt merkelig teknologi og det skaper en del mystikk i deg selv.

Det kule med filmen er at den er såpass skrudd til over i det virkelig absurde hjørnet, og det at alt er så gjennomført absurd er filmens store styrke. Sammen med mystikken og den fargerike pakken med god mystikk, er dette en film du sjelden ser maken til. Filmen er ikke nevneverdig skummel, men filmen er likevel såpass morsom og skrudd til på alle vis at dette blir litt av en fest å se. Med andre ord er dette litt av en joker og for deg som pleier å like b-preget kultfilm er dette et must. Dette er nesten oppskriften av det en b-film-kultfilm skal romme.

Filmen er meget gjennomført og det dårlige skuespillet passer nesten som hånd i hanske med resten av den utenomjordiske produksjonen. Dette likte jeg meget godt og forventet en mye dårligere film enn det jeg fikk. Dette tok meg på sengen med flott foto og scenografi av en annen verden. Dette kan på en måte minne litt om samme typen overraskelse som da jeg så Rocky Horror Picture Show, bare med klovner og like absurd. Effektene er også meget kule i filmen på en måte jeg ikke hadde trodd mulig. ‘Killer Klowns from Outer Space’ fremstår som en temmelig spesiell og kul film som åpenbart har kvaliteter om man trekker fra det slette skuespillet, som ufrivillig følger med som ekstra krydder.

Terningkast: 5-

Se om film er på streaming:

• Killer Klowns from Outer Space
  • Slasherstudios.com