Anmeldelse av En annerledes verden (Strange World), amerikansk film fra 2022

Animasjon, Familie Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 6 år

- Animasjonsfilm - Les flere.

Utviklingssymbolsk viktig og solid fra Disney!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.11.2022]

Familien Clade har alltid bestått av oppdagelsesreisende eventyrere, noen mer reiselystne enn andre. Tenåringen Ethan og faren Searcher bor sammen med moren Meridian ute på landet hvor de jobber som bønder. De har nemlig bygd opp en farm og en verdensomspennende teknologi basert på en grønnsak med navn pando. Denne pandoen er strømførende og brukes som miljøvennlig elektrisitetskilde. En dag oppdager far og sønn plutselig at pando-vekstene begynner å råtne, og sammen legger de ut på en reise inn i jordens indre for å finne årsaken til forråtnelsesprosessen. Der inne møter de på store overraskelser, inkludert en gammel kjenning!

Til forskjell fra resten av Hollywood forsøker i det minste det store og enorme Disney-monsteret å skape originale og nye historier til filmene sine. Bare dét er beundringsverdig og viktig. Eventyrfabrikken har de senere årene vært igjennom store forandringer og er heldigvis ikke lenger ensbetydende med stereotypiske og gammelkonservaitve eventyrklisjéer.

I sentrum står ikke lenger hjelpeløse prinsesser som må reddes av en stor og sterk ridder eller prinseemne. Ei heller er ikke det store monsteret lenger nødvendigvis av det utrolige slaget. Nei, monsteret er i dag vel så mye reelle, realistiske og virkelige utfordringer vi alle møter på i løpet av livet, og i En Annerledes Verden møter man på utfordringer som kanskje er større enn noen gang.

Historien om Ethan, pappa Searcher og bestefar Jaeger er, blant mye, en generasjonshistorie om gutter og menns utvikling, reise og forandring. Gamlefar Jaeger forsvant for 25 år siden på en reise hvor oppdagelseslysten og trangen gikk foran sønnen og familien. I dag misliker derfor Searcher alt som har med slikt å gjøre, og vil heller oppdra sønnen Ethan som trygg og fastboende bonde. Ethan på sin side hører til “generasjon Snill” og har ingenting han føler han må bevise, som gutt og mann. Men han har likevel også en oppdagelsestrang i seg, noe pappaen ikke lenger kan fornekte og jobbe i mot.

Som animasjon blander filmen god gammeldags tegnestil og teknikk, med mer moderne og nydelig fargesprakende animasjon. Slik sett går En Annerledes Verden i fotsporet til den fantastisk fargerike Encanto (2021), men hvor musikk og sang ikke preger filmen på samme vis.

Historielinjene er altså med andre ord temmelig store, ambisiøse, og ikke minst politisk korrekte. Men dømmer man dette ned, er man ikke bare grinebitende kynisk - man misser også hele poenget og målgruppen. Det finnes en oppvoksende generasjon som, i likhet med mange av oss voksne, er veldig opptatt av både naturvern, relevante og berettigede sider tilknyttet enorme utfordringer.

Filmen kunne forøvrig alltids vært enda mer morsom og til og med vill og vågal, selv om det absolutt også er innslag av ren komikk, satire og et tidvis nærmest psykedelisk og surrealistisk miljø.

Neste år feirer Disney 100 år som animasjonsstudio, og hvilken forandring de har vært igjennom! I dag eier konsernet “hele” filmverdenen og markedet, men selv om det er veldig mye negativt som ligger i dette faktum, er det også en kjensgjerning av de lager solide, kvalitetsspekkede og nå også viktige filmer, for barn og unge.

Med En Annerledes Verden er det nå full likestilling i Disneys moderne univers. Og ja… nevnte jeg at hovedkarakteren Ethan er åpenlyst homofil? Joda, det er han, uten at det verken føles påklistret eller kleint kunstig. Såpass langt har dermed verdens største underholdningsprodusent kommet. Og det var på tide. Ikke et tiår for tidlig. (Kun i én konkret scene går man for langt, der bestefar Jaeger ikke engang reagerer når barnebarnet sier han er forelsket i en gutt.) Parallelt mister filmen heldigvis heller ikke evnen til å skape magi, drømmer og underholdning, ei heller å bli pedagogisk sjarmerende. Slik blir filmen til en utviklingshistorie om tre generasjoner gutter og menn, hvor tittelen både får en metaforisk betydning, og er bekreftende betimelig i sitt innhold. Hvilken herlig feiring av 100 år med animasjonsutvikling!

(Foto/Copyright: Disney/The Walt Disney Company Nordic)

Se om film er på streaming:

- Big Hero 6 - Severdig fusjonsanimasjon med tidvis geniale trekk
- Ole Brumm - Nye eventyr i Hundrameterskogen - Søt, naiv, kjedelig.

• En annerledes verden
  • Aftonbladet