Anmeldelse av The Howling, amerikansk film fra 1981

Fantasi, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 91 minutter

Varulvklassikeren fra 1980-tallet har fremdeles noe å komme med!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.11.2022]

Vi følger TV-personligheten Karen White. Hun stiller seg som disposisjon for å lure frem en massemorder som herjer i byen vi besøker. Like før mannen angriper Karen, blir han drept av politiet. Men selv om ting er under kontroll freaker Karen ut og får hukommelsestap. Hun sendes så til et rekreasjonshjem. Men Karen liker seg ikke på dette hjemmet, fordi medbeboerne er veldig rare og skogene rundt hjemmet preges av voldsomme saker og det høres ulvehyl hver natt. Folk kan bli redde av mindre…

Det er laget mange varulvfilmer og jeg har sett en del av dem. Men denne hadde jeg gått glipp av og var et stort flaut hull av varulvklassikerne. For min del er nok En amerikansk varulv i London den store filmen av varulvfilmer med Dog Soldiers som den store jokeren, som jeg satte stor pris på da jeg så den på kino og anbefaler på det varmeste. Under skal jeg summere opp om hva jeg synes om The Howling og hvordan den klarer seg mot de to nevnte.

Alt åpner med mange samtaler og snø på en eldre TV i bakgrunnen. Deretter forflytter vi oss til en sending av et TV-program. Det blandes inn en del rollefigurer før vi følger en kvinne med lyst hår som lokker til seg en mystisk mann i en snuskete videosjappe. Vi ser frykten i øynene til den blonde kvinnen i det hun møter en mann med dyp røst, som vi antar er en varulv. Vi ser ikke skikkelig hva som foregår og plutselig er mannen skutt av noen. Vi følger den blonde kvinnen som har mareritt om varulven. Hun spilles av Dee Wallace, bedre kjent som moren i E.T. The Extra-Terrestrial og har spilt i andre skekkfilmer som The Frighteners, Critters, Cujo, The Hills Have Eyes, The House of the Devil og Rob Zombies Halloween fra 2007.

Filmen er dog litt vanskelig å få has på i starten. Vi blir veldig betraktende i filmen og ser alt utenfra uten vi ikke så tett på rollefigurene. Filmen har også et rolig og saktegående tempo. Synes også bærer preg av at årene har gått for filmen, men 20 minutter inn i filmen glir stemningen litt bedre når vi er på et arrangement med countrymusikk. Etter dette vokser filmen litt på seg for meg. Mange av effektene er gode, i mens andre føles mer plastiske og unaturlige. Og ting kom virkelig til sin rett da jeg så filmen på Blu-ray jeg lånte av en kamerat. Det gjorde inntrykket mye bedre å få en film presentert i så god kvalitet at man ser alt med ypperste klarhet.

The Howling er regissert av Joe Dante, som er samme mann som gav oss monsterfilmene Gremlins og Piraya i tillegg til effektfilmen Innerspace. I The Howling får du forsøk på en film skapt under samme oppskrift som En Amerikansk varulv i London. Det vil si at dette pensler seg inn mot udyr i skogen. Filmen er effektivt laget når skrekken først setter igang. Vi får en rekke scener fra skogene med effekter der vi ser ulveskapninger i små glimt i lag med at noen blir bitt. Scenene er litt tilsløret så det er ikke alltid man ser det store bildet og detaljene til en hver tid. Det er veldig dramatisk filmmusikk med en masse strykere. Det er mange 'close-ups' i filmen og det klippes mye.

Varulvscenene er også veldig klippet og filmen bygger mye på mystikken. Synes heller ikke transformasjonen til varulver i det det blir fullmåne er like ram som i En Amerikansk varulv i London, men likevel er filmen bra potent for sin tid og er ganske skrekkaktig på punktet, selv om varulvene ikke ser så troverdige ut som man forventer. Likevel er det en voksen profil på filmen med flere scener med naken hud og sexskildringer og annet dyriske ingredienser. Du får også noen små jump-scares med blant annet en hund som kommer og glefeser i vinduet. Det blir også litt referanser med tegnefilmulver på TV-en og annet knask.

Alt begynner litt svakt og bruker tid på å komme i gang, men når filmen først gjør det så gjør den sakene sine ganske bra. Dette er en klassisk monsterfilm på flere måter. Liker litt at filmen ikke viser varulvene for tidlig, og tidvis ser vi bare bruddstykker av dem i bildet. Det gjør at man får en tidvis kul skrekkfilm som leverer varene. Filmen er som sagt litt datert på enkelte steder, men sett med dagens øyne kan også dette gi filmen litt faktor av skrekkfilmnostalgisk sjarme. Når man først ser varulvene så ser de ikke like kul ut som en amerikansk varulv i London og heller ikke like ram som i Dog Soldiers.

Filmen er heller ikke like brutal som de to sammenligningsfilmene heller, men stemningen i The Howling er veldig seriøs, mørk og alvorlig, til tross for et åpenbart tilgjort monsterfilmopplegg. Likevel er noen av effektene ganske kule for sin tid og man merker hvorfor filmen ble lagt merke til. Særlig etter at jeg har sett en god del eldre skrekkfilm i de senere årene og ser at dette er bra gjort. Men skrekken er bra gjort og bruker lang tid på å bygge seg opp, men man kommer ikke like tett på rollefigurene rundt og historien som fortelles er ikke allverdens engasjerende.

Når filmen stormer på sitt verste er dette ganske så kult, men noen ganger blir det for mye av det gode og da føles filmen svært b-film-aktig i noen av effektene. Det gjør at jeg trekker noe for starten, noen av effektene, samt historien som er noe tynn. Ellers leverer dette bra som en skrekkfilm fra 1981. Derfor ruller jeg en firer på terningen for en film som blir mer og mer intens utover og har en bra finale på det hele. Og du får også se mer og mer til varulvene utover i filmen. På slutten er det også flere av dem i samme scene. Jeg fryktet nemlig en periode at filmen ikke ville vise oss alt og at kanskje budsjettet var for lite og kanskje ikke tillot oss å se udyrene i sin helhet.

Se om film er på streaming:

- Gremlins 2: The New Batch - Mer tegneserieaktig enn sin forgjenger
- Innerspace - Imponerende effekter for sin tid i en greit underholdende film
- Gremlins - Gremlins har stor sjarm og underholdning
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- Piraya - Muterte og smarte pirayaer er løs i elven...

- Delvis effektiv Varulv-klassiker

• The Howling