Anmeldelse av The Mauritanian, amerikansk film fra 2021

Thriller Spilletid: 129 minutter

Treffer en nerve i sjelen på amerikansk politikk

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 18.11.2022]

Jeg tror ikke akkurat det finnes noe mer brennende aktuelt enn både terrormistenkte fanger i USA, og hvordan USAs politikk i forhold til dette er. Fangeleieren Guantanamo Bay er også under lupen i denne filmen, noe vi har sett både på film og i virkeligheten før, og det er nok ikke siste gang vi ser behandling av terrormistenkte fanger i søkelyset. Med et knippe eminente skuespillere fanger «The Mauritanian» essensen av dette på en særdeles god måte, men den har kanskje ikke det største nedslagsfeltet rent produksjonsmessig.

På en fest i hjemlandet sitt blir Mohamedou (Tahar Rahim) hentet ut og fraktet bort uten særlige detaljer til noen av de som står igjen og lurer på hva som skjer. Tiden går og familien tar kontakt med et advokatfirma i USA for å høre om de kan finne ut hvorfor Mohamedou sitter (og har sittet) fengslet i Guantanamo Bay, noe de selv ikke får svar på. Når advokaten Nancy (Jodie Foster) og hennes samarbeidspartner Teri (Shailene Woodley) tar saken finner de raskt ut at noe er fundementalt feil da Mohamedou blir holdt fanget uten en siktelse...

Jeg liker godt å se en skikkelig stødig politisk dramathriller enten med røtter i virkeligheten eller som har klare parallelle linjer til virkeligheten. «The Mauritanian» er en slik film som man nesten ikke tror er sann når den presenterer oss for selve fundamentet i historien, og som man også lett hekter seg på om man har interesse for temaet. Det tok ikke lang tid før jeg tenkte at dette var min type film, hvor man sammen med et par av filmens ledene rollefigurer er nødt til å grave litt for å finne ut hva som ligger bak sannheten. Det er liten tvil om at denne filmen er særdeles subjektiv, men det må nesten også være for å fungere optimalt. Det er jo meningen at vi skal ta siden til filmens store offer. I så måte er regissøren Kevin Macdonald (som har laget stødige filmer som «State of Play» og «The Last King of Scotland» før) svært dyktig når han legger frem historien og hvordan han stadig flytter fokus fra advokatenes synsvinkel over til den terrormistenkte Mohamedous vinkel.

En kamp om frihet er også noe som ofte har resultert i gode filmer. Se bare på store filmer som «The Shawshank Redemption» eller «The Hurricane», begge med hver sin agenda når det gjelder hvordan historien fortoner seg. «The Hurricane» har nok mer til felles med hvordan narrativen er i denne filmen, men likhetstrekk kan jeg fint dra til begge de glitrende gode filmene. «The Mauritanian» har likevel en mangel som gjør at jeg ikke klarer å strekke meg helt ut med mitt fulle engasjement. Den har noen scener som trekker ut historien og gjør at jeg faller litt ut – på grensen til kjedelige – men så tar den seg sammen og oppsummerer hele historien på en god måte.

Det er selvfølgelig fint å kunne se skuespillere som Jodie Foster, Benedict Cumberbatch, Shailene Woodley, Tahar Rahim med flere tre inn i rollene på den måten de gjør. De omfavner rollene sine og får meg til å føle at dette er godt gjennomført og gjennomtenkt. Det er kanskje ikke den største og mest imponerende produksjonen, men det går helt fint. Dykker man inn i historien og rollefigurene så er det mye å ta tak i – på den positive måten.

«The Mauritanian» er nok dessverre ikke en film som klarer å sette seg dypt i minnet, men den har helt klart gått inn i hodet mitt og klart å sette igang en tankerekke. Det er nok det som er meningen også, og den mestrer å få det til. Til å være en liten og litt bortgjemt film, så er dette verdig en helt klokkeren femmer på terningen.

Se om film er på streaming:

- The Eagle - Underholdene historisk drama om den tapte romerske ørn
- State of Play - Oppskriftsmessig god underholdning